۱۳۹۹-۰۴-۱۲

مزارات ایران

مزارنگاری در ایران پیشینه‌ای طولانی دارد. با این وجود بیشتر آثار منتشر شده، به صورت انفرادی و توسط افراد غیر متخصص انجام گرفته و چندان موازین علمی در آن‌ها رعایت نشده است و جامعیت ندارند.

آثار مذکور اغلب به معرفی مزارات یک شهر یا یک منطقه اختصاص دارند و نویسندگان تحت تاثیر علایق محلی، بیشتر به نتایج نامستند و غیر علمی رسیده‌اند.
به منظور رفع این نواقص، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان گام نخست در مزارشناسی و تدوین دانشنامه مزارات ایران، این کتاب را که به معرفی بخش کوچکی از بقاع مربوط به امامزادگان، عرفا، حکما، فقها، شعرا و رجال سیاسی 22 استان کشور اختصاص دارد و از آن میان بیشترین تمرکز متوجه خراسان رضوی است؛ منتشر می‌نماید. برای انجام این پژوهش، از 470 ماخذ معتبر و اسناد و مدارک محلی و در مواردی از شفاهیات مردمی استفاده شده است. اساس تدوین این نوشتار تقسیمات سیاسی استان‌ها و شهرستان‌های موجود کشور می‌باشد و همین امر سبب شده است در تطبیق برخی از مدخل‌ها که اطلاعات مربوط به آن با توجه به جغرافیای تاریخی گذشته در منابع بازتاب یافته است، با تقسیمات کنونی تردیدهایی به وجود آید. کتاب حاضر به تدریج و همراه با دشواری‌های فراوان، که این نوع پژوهش‌ها با آن روبه‌رو هستند، طی سه سال در پاسخ به نامه‌هایی که از سوی مسئولان بقاع، ادارات اوقاف و شوراهای اسلامی سراسر کشور به منظور شناسایی مزارات و بقاع به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی می‌رسید و حسب دستورالعمل مدیر عامل بنیاد به گروه تراجم و انساب ارجاع می‌گردید، فراهم آمده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید