۱۳۹۹-۰۴-۲۶

اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته با تاکید بر تولید ملی

اقتصاد مقاومتی یک نظریه جهانی است. اقتصاد مقاومتی بیان می دارد که با وجود همه موانع، مشکلات، تهدیدات و دشمنی ها به اهدافش برسد. بدین ترتیب با وجود تنوع در اهداف اقتصادی، همه ملت های مستقل و همه مدیران مدبر آن ها به دنبال مقاوم سازی اقتصاد خود در مقابل موانع و مشکلات سخت و موانع و مشکلات نرم خواهند بود.

در جمهوری اسلامی ایران لازم است ساختار و سازو کارهای اقتصادی به نحوی اصلاح و تنظیم گردد که با وجود همه مشکلات داخلی و خارجی از جمله شوکهای نفتی، تحریم، بحرانهای اقتصادی خارجی، بلایای طبیعی و ... اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی محقق شود. این امر مستلزم اصلاحاتی در سطوح سخت افزاری و نرم افزاری خواهد بود.بدین ترتیب ضمن افزایش کم و کیف تولید ملی، کشور در مقابل تکانه های مختلف در سطوح محلی، ملی و بینالمللی، مصون خواهد شد. همچنین ضرورت توجه به تجربیات کشورهای دیگر در مقاوم سازی اقتصاد ملی است. به طور کلی در اندیشه اسلامی بهره برداری از تجربیات بشری امری مطلوب دانسته می شود.
کتاب  حاضر که با محوریت بررسی تجربیات کشورهای پیشرفته در اقتصاد مقاومتی تالیف شده است، از چند زاویه حائز اهمیت است که اولین آن دقت مولف در انتخاب کشورهاست. نکته دیگر محور اصلی بررسی در کشورهای مورد مطالعه است که آن تولید ملی است. این محور به قدری اهمیت دارد که در ادبیات نظری به عنوان یکی از دو رکن اقتصاد مقاومتی معرفی می گردد. از این جهت موضوع این کتاب با عنوان سال 1396 " اقتصاد مقاومتی  تولید و اشتغال"  ، هماهنگ است. نکته سوم توجه به نقش هردو گروه اصلی در اقتصاد یعنی دولت و مردم است.
با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی و لزوم استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته در این زمینه، ده کشور بزرگ برای برسی انتخاب شده که عبارت است از : آمریکا، ژاپن، فرانسه، کره جنوبی، آلمان، چین، انگلستان، استرالیا، روسیه و هند. ده اقتصاد برتر جهان 65 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهند.
مطالعه این کتاب را که مصداقی از حدیث پر مضون پیامبر بزرگوار اسلام است که می فرمایند: دانش را بیاموزید هرچند در چین باشد، به همه علاقمندان به انقلاب اسلامی و پیشرفت ایران اسلامی پیشنهاد می کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید