۱۳۹۹-۰۴-۲۶

نسخه‌های خطی زیارت‌ امام رضا(ع) در گنجینۀ رضوی

مجموعۀ نفیسی از نسخه‌های خطی با موضوع زیارت حضرت رضا(ع) در مخزن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز زیارتی حضرت رضا(ع) از وجود نسخه‌های خطی با این موضوع در این مرکز خبر داد.
دکتر علی سوزنچی در این باره توضیح داد: یکی از نفایس موجود در گنجینۀ رضوی، نسخۀ خطی «المزار» شیخ مفید به شمارۀ 3413 است که یکی از معتبرترین منابع زیارتی و ادعیه مشتمل بر مناسک زیارت ائمۀ معصومین علیهم‎السلام است.
وی دربارۀ این نسخه تصریح کرد: تاريخ کتابت آن، آخر محرم 957 هجری قمری است که به خط نسخ 15 سطری در 77 برگ با تزیینایی همچون عناوين شنگرف، يك سرلوح در زمينۀ طلا، صفحات مجدول به لاجورد و تحرير، کتابت شده و به دست میرزارضا نایینی وقف حرم رضوی شده است.
وی به نسخۀ دیگری که در قرن سیزدهم هجری قمری و زمان حیات مؤلف کتابت شده است اشاره و اضافه کرد: «تحفه الرضویه» نوروزعلی‌بن محمدباقر معروف به فاضل بسطامی(1227-1309ق) به شمارۀ 20882 دیگر نسخۀ خطی نفیس این مجموعه است که در فضيلت زيارت امام رضا(ع)، معجزات و كرامات، تاريخ و آداب زيارت آن حضرت در چهارباب و خاتمه نگارش یافته است و به قلم «عبدالرحيم» به خط نسخ 19‌سطري در سال 1278 قمری کتابت شده است و برگ اول آن، داراي كتيبه و سرلوح مذهّب و منقّش است.
وی ادامه داد: «تحفه الزائر» علامه مجلسی به شمارۀ 17196 در مبحث زیارات و مشتمل بر یک مقدمه و دوازده باب است که تاریخ تألیف آن، ماه صفر 1085 و تاریخ کتابت آن، رمضان 1104 است.
وی در پایان دربارۀ این نسخه افزود: این نسخه به قلم «محمّد حسین» به خط نسخ 23 سطری در 284برگ کاغذ حنائی با عناوین به سرخی کتابت شده که صفحه اوّل نونویسی شده و کل نسخه، با نسخۀ اصلی در اصفهان مقابله و تصحیح شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید