۱۳۹۹-۰۴-۲۹

سالروز ازدواج حضرت علی( ع) و حضرت زهرا (س) ( 2- ق)

خوارزمی به سندش از ابن سیرین از ام سلمه و سلمان فارسی و علی بن ابی‌طالب( ع) روایت کرده است: ((هنگامی که فاطمه دختر رسول خدا( ص) به سن بلوغ رسید، بزرگان قریش که در اسلام سبقت گرفته و اهل فضل و کمال و جاه و جلال و دارای اموال بودند، خواستگار فاطمه( س) شدند.

آن حضرت به نحوی از او اعراض می‌نمود. بعضی گمان می‌کردند رسول خدا به او خشمناک شده است یا این که در این باره از آسمان وحی به رسول خدا( ص) نازل گردیده است)).
ابوبکر گفت: (( اشراف، فاطمه( س) را از رسول خدا( ص) خواستگاری کرده‌اند، ولی رسول خدا( ص) آنها را رد کرد و فرمود اختیار فاطمه با خداست؛ هر گاه که بخواهد، وسیله ازدواج وی را مهیا می‌نماید. علی بن ابی‌طالب( ع) فاطمه زهرا( س) را از رسول خدا خواستگاری ننموده و با وی مذاکره نکرده است، من علت عدم خواستگاری علی( ع) را جز تهی‌دستی چیز دیگری نمی‌بینم؛ من این طور دریافتم که خدا و رسول، فاطمه( س) را برای علی( ع) نگاه داشته‌اند)). سپس به همراه تعدادی از اصحاب به دنبال علی( ع) رفته و موضوع را با او مطرح کردند. علی( ع) پس از این جریان، برای خواستگاری به منزل پیامبر( ص) رفتند و با فاطمه( س) ازدواج نمودند.
از امام صادق( ع) نقل شده است که(( خداوند تبارک و تعالی یک چهارم دنیا را مهر فاطمه قرار داده، پس ربع دنیا متعلق به فاطمه است)).
از ابوذر نقل شده است که رسول خدا( ص) فرمودند: (( ملائک همهمه کردند و همگی با صدای بلند به خداوند گفتند: ای خدای ما و ای سرور ما ! آگاهمان ساز که مهر فاطمه چیست؟ تا بدانیم و برایمان آشکار گردد که او گران‌قدرترین مخلوقات نزد توست. پس خداوند به آنان وحی فرستاد که ای فرشتگان من و ای ساکنان آسمان‌های من ! گواهی‌تان می‌دهم که مهر فاطمه دختر محمد( ص)، نیمی از دنیاست)).
خداوند بهشت و جهنم را مهر فاطمه( س) قرار داده، هم‌چنان که از امام صادق( ع) نقل شده است: (( خداوند کابین فاطمه را بهشت و جهنم قرار داده است. دشمنان او وارد جهنم و محبان او وارد بهشت می‌گردند)).
خداوند چهار رودخانه زمین را برای فاطمه( س) قرار داده است که عبارتند از: فرات، نیل مصر، نهروان و رودخانه بلخ.
منبع: دردانه دلداده: بررسي تحليلي زندگاني حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام/ محمد جواد مزوجي طبسي؛ بازگردان عليرضا کاوند بروجردي.- قم: بوستان کتاب، ‎۱۳۸۸.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید