۱۳۹۹-۰۴-۲۹

30تیر/ روز بزرگداشت آیه الله سید ابوالقاسم کاشانی

سال تولد آیت الله کاشانی 1300ق ذکر شده است. این عالم بزرگ زمانی که همراه پدرش بعد از زیارت خانه خدا به نجف اشرف رفتند در آنجا اقامت گزیدند. در آنجا بود که ابوالقاسم به کسب علوم مختلف پرداخت.

ابوالقاسم در محضر استادانی چون آیت الله حاج سید مصطفی کاشانی، آیت الله میرزا حسین، حاج میرزا خلیل، آیت الله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی حاضر شد و در سن 25 سالگی به درجه اجتهاد نائل شد به طوری که حتی آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی، مرجع تقلید تشیع، برای اظهار نظر در برخی از استفتائات خویش به او رجوع می‌کرد.
این عالم بزرگ در 40 سالگی به میهن بازگشت. ایران در این سال‌ها حوادث زیادی را پشت سر نهاده بود. انقلاب مشروطه، استبداد صغیر، پیروزی مجدد مشروطه خواهان و تبعید محمد علی شاه، اشغال ایران و تعطیلی مشروطیت از جمله حوادث عمده این دوره بودند. ایشان پس از آنکه رضا خان به سلطنت رسید، کم کم سیاست ضد مذهبی خویش را آشکار کرد و در کنار سید حسن مدرس به مخالفت با استبداد رضا خانی پرداخت.
سید ابوالقاسم کاشانی یکی از رجال سیاسی ایران بود که در عراق بر علیه انگلیس مبارزه کرد و در نهضت ملی صنعت نفت ایران به همراه محمد مصدق نقش داشت. افکار و مبارزات ایشان تاثیرات بسیاری بر روند سیاسی کشور ایران داشته است. آیت الله کاشانی به عنوان نماد روحانیت سیاسی با درک موقعیت و اهمیت موضوع و ابتکار عمل، شعار ملی شدن نفت را در اذهان عمومی و همچنین نمایندگان، مطبوعات و علما شعله ور کرد. سرانجام ملی شدن صنعت نفت در روز 24 اسفند در مجلس شورای ملی مطرح و به اتفاق آرا به تصویب رسید و مجلس سنا هم در روز 29 اسفند بر نظر نمایندگان مجلس شورای ملی صحه گذاشت و بدین طریق یکی از آرزوهای ملت ستمدیده ایران، در اثر تلاش‌ها و فداکاری‌های آنان به رهبری آیت الله کاشانی به ثمر نشست. در سال 1334 پس از دستگیری سران جمعیت فدائیان اسلام، بار دیگر آیت الله کاشانی به اتهام شرکت در قتل رزم آرا دستگیر و روانه زندان شد. آن گاه او پس از شکنجه‌های فراوان در معرض محاکمه و اعدام قرار گرفت ولی به جهت اعتراض مقامات روحانی، به ویژه آیت الله بروجردی، رژیم مجبور به آزادی آیت الله کاشانی شد. آیت الله کاشانی پس از عمری مبارزة مستمر با استبداد داخلی و استعمار خارجی در 23 اسفند ماه 1340 دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده شد.
منبع: 1- مبارز نستوه (آيت‌الله کاشاني )/ تاليف عباس سليمان‌نژاد.- تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي، ‎۱۳۸۰.
2- سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید