۱۳۹۹-۰۴-۳۰

نسخه‌های خطی 500ساله از امام جواد(ع) در کتابخانه وزیری یزد

نسخه‌های خطی نفیسی به زبان فارسی و عربی با موضوع حضرت جوادالأئمه(ع) در کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود که قدمت برخی از این نُسخ به قرن 10 می‌رسد.

به گزارش گنجينۀ رضوی، رئیس ادارۀ کتابخانۀ و موزۀ وزیری یزد به مناسبت شهادت حضرت امام محمد تقی(ع) ازوجود کتب خطی کهن دربارۀ حضرت جوادالأئمه(ع) در این کتابخانه خبر داد.
دکتر محمدرضا ملک‌ثابت اعلام کرد: نسخه‌های متعدد خطی در کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، نگهداری می شود که بخش‌هایی از آن به زندگی‌نامه، شخصیت، مناقب، فضائل اخلاقی، معجزات و آموزه‌های امام جواد(ع) می‌پردازد.
وی ابتدا به نسخه‌ای به کتابت قرن دهم قمری اشاره کرد و گفت: «کَشْفُ‌الغُمَّه فی مَعْرِفَه‌الأئمّة(ع)» به زبان عربی در شرح‌حال، فضائل و معجزات چهارده معصوم(ع) نوشتۀ علی‌بن عیسی اربلی است که ابوابی از کتاب دربارۀ امام جواد(ع) است. 4 نسخۀ خطی آن در کتابخانه نگهداری می‌شود که یکی از نفیس‌ترین نسخه‌ها در سال 920 قمری به خط نسخ 25 سطری در 362 برگ کتابت شده است.
ملک‌ثابت اضافه کرد: «مُهَجُ الدّعَوات وَ مَنهَجُ العِبادات» به زبان عربی در دعا و حرز، تألیف سیدبن طاووس که بخشی از آن دربارۀ حرزها، قنوت‌ها و ادعیۀ حجاب امام جواد(ع) است و 7 نسخۀ خطی از آن در کتابخانه نگهداری می شود که یکی از نسخه‌ها در سال 1044 قمری به قلم عبدالله‌بن موسی به خط نسخ کتابت شده است.
وی به معرفی کتاب «تُحْفَةُ الزّائِر» به زبان فارسی نوشتۀ علامه محمدباقر مجلسی پرداخت که دربارۀ زیارات معصومین علیهم‌السلام است و در باب نهم آن، به فضيلت و كيفيت زيارت امام جواد (ع) می‌پردازد. ملک‌ثابت توضیح داد: نسخه‌های متعددی از این اثر در کتابخانه نگهداری می‌شود که یکی از نفیس‌ترین نسخه‌ها در زمان حیات مؤلف در سال 1085 قمری در 256 برگ به خط نسخ 22 سطری کتابت شده است.
«الخرائج و الجرائح» اثر دیگری بود که مسئول کتابخانۀ وزیری به آن اشاره کرد. وی تصریح کرد: این کتاب در ذکر معجزات پیامبر(ص) و ائمه(ع) نوشتۀ سعید‌بن هِبه‌ُالله مشهور به قطب‌الدین راوندی است و باب دهم در بیان بعضی از معجزات و اخبار امام محمدجواد(ع) است که نسخه‌ای نفیس از آن در سال 1060ق در 138 برگ به قلم احمدبن حسین به خط نسخ 25 سطری کتابت شده است.
ملک‌ثابت افزود: «اَلْإرْشاد فی مَعْرفة حُجَجِ‌الله عَلَی الْعِباد» معروف به «الارشاد» کتابی کلامی و تاریخی به زبان عربی نوشتۀ شیخ مفید دربارۀ تاریخ زندگانی ائمۀ اطهار(ع) است و باب نهم آن، دربارۀ امام جواد (ع)، تاریخ تولد و دلائل امامت و مدت امامت و عمر آن حضرت و سبب وفات و مرقد مطهر و عدد فرزندان و بخشی از فضائل و اخبار ایشان، و دلایل امامت حضرت است که چهار نسخۀ خطی آن در کتابخانۀ وزیری نگهداری می‌شود و بیشتر نسخه‌ها در قرن 12 قمری کتابت شده است.
وی در پایان، به نسخه‌ای به زبان فارسی با نام «جَلاءُ العُیون» نوشتۀ علامه محمدباقر مجلسی دربارۀ تاریخ زندگی چهارده معصوم(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: این کتاب در 14 باب نگاشته شده که باب یازدهم آن در دو فصل با عنوان «احوالات امام محمدتقی(ع)» و «شهادت و بعضی احوال آن حضرت» تألیف شده است و نسخه‌های متعددی از آن در کتابخانه نگهداری می‌شود. از نفایس آن می‌توان به نسخه‌ای اشاره کرد که در 215 برگ در سال 1124 قمری به خط نسخ 20 سطری به کلک عبدالرحيم‌بن ابي‌الحسن اصفهاني کتابت شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید