۱۳۹۹-۰۵-۰۱

جایگزین های زندان یا مجازات های بینابین

با توجه به این که مواد مخدر و جرم‌های مرتبط با آن از سویی تاثیر عمده‌ای بر بروز معضل تراکم جمعیت کیفری داشته و از سوی دیگر، مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای دولت‌های مختلف جهان ایجاد کرده است، فعالیت‌های ملی و بین‌المللی بسیاری را در سال‌های اخیر سبب شده است.

آگاهی از گستردگی مشکلات یاد شده و لزوم یافتن راهکارهای خروج از بحران جمعیت کیفری، مسئولان دستگاه قضایی و اجرایی ایران را که به شدت از بروز چنین بحرانی در کشور نگران شده‌اند، بر آن داشته است که در راستای فعالیت‌های بین‌المللی و به منظور پیشگیری از  مشکلات آینده، در صدد یافتن جایگزین‌های مناسب برای زندان برآیند. برای رسیدن به چنین هدفی، انجام تحقیقی همه جانبه و وسیع در خصوص( جایگزین‌های زندان) بر عهده‌ی موسسه‌ی تحقیقات علوم جزایی و جرم‌شناسی دانشگاه تهران گذاشته شد.
این موسسه نیز تلاش کرده است با تکیه بر تجربه‌ی انجام تحقیقات متعدد علمی و نیز تحقیقی که در سال 1378 در خصوص جایگزین‌های زندان انجام داده بود، درباره‌ی این موضوع با استفاده از تازه‌ترین منابع، آمارها و دستاوردهای علمی کشورهای دیگر و نیز تحقیقات انجام شده در داخل کشور و به ویژه با تاکید بر معضل مواد مخدر، مطالعه و بررسی‌های لازم را معمول دارد که نتیجه‌ی آن در این کتاب طی دو بخش و سیزده فصل ارائه شده است.
از جمله موضوعات مطرح شده در کتاب می‌توان به جایگزین‌های سنتی مجازات زندان، تعلیق مراقبتی فشرده، اقدامات تقنینی، نظارت الکترونیکی در ایران و موارد دیگر اشاره نمود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید