۱۳۹۹-۰۵-۱۶

افتتاح نمایشگاه نفایس تاریخی غدیر در موزه آستان قدس رضوی

هم‌زمان با دهه امامت و ولایت، موزه آستان قدس رضوی، کتب خطی، اسناد تاریخی و عکس‌های قدیمی با موضوع اعیاد سعید قربان و غدیرخم را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از افتتاح نمایشگاهی از کتب خطی، اسناد تاریخی و عکس‌های قدیمی با موضوع اعیاد قربان و غدیر در این موزه خبر داد. مهدی قیصری‌نیک تصریح کرد: در این نمایشگاه منابع نفیس نسخ خطی همچون «شرح نهج‌البلاغه» و «غررالحکم و دررالکلم» به کتابت قرن هفتم، «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام» به کتابت قرن هشتم، «مشارق الانوار الیقین» به کتابت قرن 11، «کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم» و «تبصره الاعیاد» به کتاب قرن12 و «درّ بحرالمناقب» به کتابت قرن 13 به نمایش درآمده است.
وی همچنین به نمایش اسناد تاریخی برگزاری جشن اعیاد قربان و غدیر در طول سالیان گذشته در حرم مطهر، در این نمایشگاه خبر داد و اظهار داشت: سند پرداخت انعام به نقارچیان بابت عید غدیر( 1266ش)، دستور اعتماد التولیه به تحویل‌دار کل برای چراغانی صحنین و تهیه شربت و شیرینی جهت برگزاری مجلس به مناسبت عید قربان(1308ش)، برگزاری مراسم پذیرایی در حرم مطهر در حضور والی خراسان به مناسبت عید غدیر( 1312ش)، دستور صدیق‌الدوله نوری، متولی‌باشی آستان قدس رضوی به دربان‌باشی کل مبنی بر چراغانی حرم مطهر به مناسبت عید قربان( 1318 ش)، از جمله اسناد نفیسی است که در این مکان به نمایش درآمده است.
قیصری‌نیک با اعلام اینکه این نمایشگاه تا پایان مردادماه، برپا است، گفت: علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12می‌توانند با مراجعه به موزه قرآن و نفایس و هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی از این نفایس بازدید کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید