۱۳۹۹-۰۵-۲۸

تحول در انتظار سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی: معارفۀ مدیران جدید اسناد، مخطوطات و کتابخانه‌های تخصصی آستان قدس رضوی

مراسم تودیع و معارفۀ مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در بخش‌های مدیریت مخطوطات، مدیریت اسناد و کتابخانه‌های تخصصی برگزار شد.

به گزارش گنجينۀ رضوی، طی مراسمی با حضور ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی به مدیریت مرکز مخطوطات، دکتر محمدهادی زاهدی به مدیریت مرکز اسناد و مطبوعات و دکتر علی سوزنچی به ریاست ادارۀ کتابخانه‌های تخصصی این سازمان، به مدت دو سال منصوب شدند.
رئیس سازمان یادشده با ابراز این‌که همۀ ما زیر پرچم سبز امام‌رضا(ع) در جایگاه خادم الرضا(ع) خدمت می‌کنیم و باید خداوند را شاکر باشیم که توفیق این خدمت را به ما ارزانی کرده است، تصریح کرد: در دوران مدیریتی که در قسمت‌های مختلف داشته‌ام، به تجربه دریافته‌ام که هر امری با اتکا به ظرفیت‌های داخلیِ همان مجموعه شدنی است و تاکنون هم اگر قدمی برداشته شده است، با اتکا به ظرفیت‌های نیروهای همان مجموعه که بهترین مدیرانِ بخش خود بودند انجام شده است.
حجت‌الإسلام و المسلمین سیدجلال حسینی با بیان این‌که در این جابجایی‌ها و هجرت‌ها خداوند خیر و برکات زیادی قرار داده است و جزو سنت‌های الهی است، تأکید کرد: اصل جابجایی مدیران یک اصل بدیهی است و دلیل بر ضعف نیست؛ بلکه هدف، جانشین‌پروری و استفاده از تجربیات است؛ چه‌بسا گاه یک عنصر مفید در یک بخش، در جایگاه دیگری می‌تواند مفیدتر باشد و بهتر می‌تواند از ظرفیت‌ها و توان خود استفاده کند.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیران فعلی مرکز مخطوطات، ادارۀ اسناد و کتابخانه‌های تخصصی و تأکید بر این‌که تاکنون در هر سه مجموعه اقدامات خوبی انجام گرفته است، به شرح وظایف و مسئولیت‌های مدیران جدید پرداخت و گفت: انتظار می‌رود که مدیران در سمت‌های جدید خود بیش از پیش از ظرفیت‌های هر حوزه به‌ویژه نیروهای انسانی متخصص و کارامد بهره‌مند شوند و خلاء موجود را در حوزۀ کاری خود تا حدی که امکانات و ظرفیت‌ها اجازه می‌دهد مرتفع کنند.
حسینی سهولت دسترسی پژوهشگران به منابع، اصلاح وبازنگری فرایندها و اهمیت بیشتر به حوزۀ وقف و نذر و اهدا و رایزنی فرهنگی در زمینۀ ملی و بین‌المللی را از مهم‌ترین مسائلی دانست که باید در هر بخش انجام شود و ابراز کرد: شرایط کرونایی نافی برنامه‌داشتن و با نظم به جلو رفتن نیست.
وی در ارتباط با انتظارات خود را در حوزۀ مدیریت مخطوطات ضمن توجه ويژه به پاسداري از ميراث موجود در كتابخانه و نظارت دقيق حوزۀ تحت سرپرستي، عنوان کرد: تلاش در مسير غني‌تر‌كردن گنجينۀ نسخ خطي، كوشش در جهت معرفي و ارائۀ نسخ خطي به جامعۀ علمي، استفاده از توان علمي پژوهشگران حوزه و دانشگاه، تعامل با اساتيد و نخبگان حوزۀ خطي، ايجاد زمينه براي بررسي و تدوين تاريخ علم و تمدن و نيز تدوين روش تحقيق دانشمندان در آثار و نسخ خطي ارزشمند موجود، از مسائلی است که باید بیش از پیش برای آن تلاش کرد.
گفتنی است که پیش از این سوزنچی، حسن‌آبادی و زاهدی، به‌ترتیب مدیریت ادارۀ مخطوطات، مدیریت ادارۀ اسناد و مطبوعات و مشاور علمی و پژوهشی ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید