۱۳۹۹-۰۵-۳۰

300 نسخۀ خطی نفیس از علامه مجلسی در کتابخانه وزیری یزد

بیش از 300 نسخۀ خطی از آثار علامه مجلسی در گنجینۀ کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، وابسته به آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود که برخی در قرن حیات علامه کتابت شده است.

به گزارش گنجينۀ رضوی، رئیس کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، با بیان این‌که محمدباقر‌بن محمدتقی مجلسی معروف به علامه مجلسی از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری است، از وجود بیش از 300 نسخۀ خطی نفیس از آثار علامه در این مرکز خبر داد.
دکتر محمدرضا ملک‌ثابت اعلام کرد: علامه مجلسی در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه تخصص داشت و به نگارش آثاری در این زمینه‌ها پرداخت که بیشتر آثار وی در قالب نسخه‌هایی نفیس در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
وی با بیان این‌که اغلب نسخه‌های خطی نفیس موجود در این مرکز، به همت واقفان و ارادتمندان به ائمۀ اطهار علیهم‌السلام به این کتابخانه که وابسته به آستان مقدس رضوی است اهدا شده است، تصریح کرد: در بین نسخه‌های خطی آثار علامه، برخی در زمان حیات مؤلف کتابت شده که از نفاست زیادی برخوردار است و «تحفه الزائر» به کتابت 1085 قمری که در 256 برگ به خط نسخ 22 سطری کتابت شده است و «حلیه المتقین» که به قلم محمدامین نائینی در 232 برگ به خط نستعلیق 22 سطری در سال 1092 قمری کتابت شده است، دو نمونه از این نسخه‌هاست.
ملک‌ثابت از چند نسخۀ نفیس دیگر یاد کرد و گفت: «بحار الأنوار» که در 1096 قمری به خط نسخ 23 سطری در 362 برگ کتابت شده است، «مرآت العقول» به کتابت 1098 قمری و «عین الحیات» که در سال 1111 قمری به قلم مرشد گنجوی در 345 برگ به خط نستعلیق 21 سطری کتابت شده است، سه نسخۀ نفیس دیگر از این مجموعه است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نسخه‌های خطی متعدد دیگری همچون «زادالمعاد»، «جلاء العیون»، «حق الیقین»، «مقباس المصابیح»، «اوزان و المقادیر»، «اختیارات» و ... نیز از دیگر آثار علامه مجلسی در گنجینۀ کتابخانۀ وزیری است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید