۱۳۹۹-۰۶-۱۳

شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) ( 95ه‌ق)

اسم مبارک آن بزرگوار علی است و مشهورترین القاب آن حضرت زین العابدین و سجاد است و مشهورترین کنیه او ابا محمد و بوالحسن است.

مدت عمر آن بزرگوار مثل پدر بزرگوارش پنجاه و هفت سال است؛ زیرا پانزدهم جمادی الاول سال سی و هشت از هجرت به دنیا آمد. تولد آن بزرگوار دو سال قبل از شهادت امیرالمومنین(ع) است و بیست و سه سال با پدر بزرگوارش زندگی کرد. مدت امامت آن بزرگوار سی و چهار سال است.
حضرت سجاد(ع) پدری چون امام حسین(ع) دارد و مادرش دختر یزدگرد پادشاه ایران است که دست عنایت حق به طور خارق العاده این دختر را به امام حسین(ع) می‌رساند. امام سجاد(ع) گرچه با اهل بیت(ع) وجه اشتراک در همه فضایل دارد و هیچ فرقی میان آنان از نظر صفات و فضایل انسانی نیست؛ اما از نظر گفتار و کردار شباهت زیادی به جدشان امیر المومنین(ع) دارد.
می‌دانیم زندگی امیر المومنین(ع) پر تلاطم بود، ولی زندگی امام سجاد(ع) از زندگی امیر المومنین(ع) پرتلاطم‌تر بود. آن حضرت در بحبوحه جنگ صفین به دنیا آمد. در زمان معاویه و آن جنایاتش پرورش پیدا کرد. معاویه را با کشتارهای دسته جمعی شیعیان، با هتک حرمت به امام علی(ع) در خطبه‌ها و بعد از نمازها دیده است.
بعد حماسه کربلا و اسارت، که هر روزی از آن چند بار مرگ است، مجلس ابن زیاد و مجلس یزید را با اهل بیت پدرش پشت سر نهاد.
قضیه حره که ننگی است بر دامن مسلمانان را مشاهده کرد. یزید سال دوم سلطنت، شخصی را با پنج هزار لشکر به مدینه فرستاد و دستور قتل عام داد و سه روز مدینه را برای لشکریان خود مباح اعلام نمود.
این بزرگوار شاهد قضیه عبد الله بن زبیر است- که همه بنی هاشم و از جمله محمد بن حنیفه را در شعب ابی طالب جمع نمود که بسوزاند و چون دشمن رسید، موفق نشد- شاهد مروان بن حکم بود که دشمن سرسخت اهل بیت(ع) بود. شاهد حکومت عبدالملک مروان با فرماندارش حجاج بن یوسف ثقفی است. شاهد کشتار بیش از صد هزار نفر به جرم دوستی با اهل بیت(ع) بود. این امام بزرگوار پنجاه و هفت سال در این دنیا زندگی کرد؛ ولی هر روز آن برای ایشان قتلگاهی بود.
منبع: زندگاني چهارده معصوم عليهم‌السلام/ حسين مظاهري؛ پاورقي ولي فاطمي.- تهران: پيام آزادي، ‎۱۳۷۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید