۱۳۹۹-۰۶-۱۳

13شهریور/ روز تعاون

تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی جامعه نقش بسزایی دارد.

دین مبین اسلام نیز کمک به هم‏نوعان و همکاری در کارهای نیک را به مردم سفارش می‏کند. در جهان امروز برای کسب توفیق و سرافرازی در امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به همکاری نیازمندیم. بر این اساس، انسان‏ها برای رسیدن به اهداف بلند و عالی خویش همواره باید آیه شریفه (تعاوَنوُا عَلَی البِرِّ وَ التَّقْوی) را الگوی رفتار خویش قرار دهند. بی‏گمان، ارزش‏های معنوی و نتایج مفید اقتصادی تعاون، از دلایل مهم راه‏یابی آن به متن قانون اساسی جمهوری اسلامی بوده است. روز تعاون، روز احیای ارزش‏های مبتنی بر هم‏بستگی و مشارکت، اتحاد، اصول اخلاقی، صداقت و مسئولیت‏پذیری اجتماعی است.
تعاونی‏ها، واحدهای کوچک اقتصادی ویژه‏ای هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار، با افراد جامعه مشارکت می‏کنند و غالبا مالکیت مستقلی دارند. در  واقع، تعاونی‏ها، سازمان‏هایی مردمی هستند که از سوی خود اعضا و با اختیار کامل آنها تشکیل و منطبق با اصول بین‏المللی تعاون اداره می‏شوند. از آن‏جا که تعاونی‏ها در فرآیند رشد و تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیر بسزایی دارند، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت گسترده به آن پرداخته شده است. اصل 44، مهم‏ترین اصلی است که در قانون اساسی در مورد تعاونی‏ها آمده است که در آن به طور مشخص، تعاون را یکی از بخش‏های سه گانه نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران معرفی می‏کند. بر اساس این ماده، نظام اقتصاد ایران بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‏ریزی منظم و درست استوار است. به طور خلاصه، تعاونی‏ها از بُعد اقتصادی به عدالت، از نظر سیاسی به آزادی و از دیدگاه فرهنگی به ارزش‏های اخلاقی و دینی توجه دارند و بهترین جلوگاه پیوند مناسب میان اقتصاد، فرهنگ و سیاست شمرده می‏شوند.
تعاونی‏ها، سازمان‏هایی مردمی هستند که از سوی خود اعضا و با اختیار کامل آنها تشکیل و منطبق با اصول بین‏المللی تعاون اداره می‏شوند.
بر اساس سند چشم‏انداز بیست ساله، جمهوری اسلامی ایران در 1404 خورشیدی، کشوری است توسعه‏یافته، با جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فن‏آوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و الهام‏بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‏الملل. در راستای اهداف سند چشم‏انداز بیست ساله و سیاست‏های کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، توسعه بخش تعاون در نظر گرفته شده است. اهداف بخش تعاون در چشم‏انداز 1404 خورشیدی عبارت است از:  تعامل با اقتصاد جهانی، ارتقای بهبود کیفیت زندگی مردم، بالا بردن سطح عدالت اجتماعی، بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه و دسترسی سریع افراد جامعه به کالاهای مورد نیاز با قیمت متعادل.
منبع: سایت تبیان

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید