۱۳۹۹-۰۶-۱۶

اسناد تاریخی خاندان شاهوردی‌خان در گنجینۀ رضوی

مجموعۀ ارزشمندی از اسناد خاندان شاهوردی‌خان، از خانواده‌های سرشناس و متنفذ مشهد در دوره‌های صفویه، افشاریه و قاجاریه، در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش گنجينۀ رضوی، مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نگهداری مجموعۀ بی‌مانندی از اسناد خانوادۀ شاهوردی‌خان که اهمیت تاریخی زیادی دارد، در این مرکز خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 500 صفحه از اسناد این مجموعه، به همت کارشناسان بخش آماده‌سازی مرکز اسناد، ارزشیابی، طبقه‌بندی و فهرست‌نویسی شده است.
دکتر محمدهادی زاهدی دربارۀ این خاندان توضیح داد: بزرگ این خاندان، شاهوردی‌خان از رجال عصر شاه سلیمان صفوی است که در سال 1091 هجری قمری، املاک و مستغلاتی شامل کاروان‌سرا، چند باب دکان و یک باب حمام واقع در خیابان سفلی مشهد وقف کرد که شرح آن در طومار عضدالملک و آثار الرضویه آمده است.
وی افزود: محتوای اطلاعاتی اسناد این مجموعه، مربوط به اجارۀ موقوفات و دریافت وجوه اجاره و مناسبات مالی موقوفات مربوطه است.
زاهدی به قدیمی‌ترین اسناد این مجموعه اشاره کرد و گفت: تمسک‌نامۀ ملااحمد داورزنی مبنی بر پرداخت بدهی خود در موعد مقرر به سال1206 قمری، وصیت‌نامۀ میرزا باقر مستوفی در سال 1222 قمری ، ارجاع براتی از بابت وجه اجارۀ مزرعۀ دهشک ملکی میرزا محمدباقر مستوفی1227 قمری و اجارۀ مزرعه رجب‌آباد تبادکان توسط محمد شریف‌خان از محمدباقر مستوفی 1233 قمری از قدیمی‌ترین اسناد این مجموعه است.
وی اضافه کرد: از دیگر انواع اسناد این مجموعه می‌توان به قبوض رسید، حواله، برات، مبایعه‌نامه، اجاره‌نامه، مصالحه‌نامه، التزام‌نامه، قیمت‌نامه، استفتا، وکالت‌نامه، شهادت‌نامه، اقرارنامه، قیم‌نامه و نامه‌های شخصی و اداری اشاره کرد.
مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان یادشده در پایان از متولیان این اسناد در دورۀ قاجار نام برد و تصریح کرد: یکی از متولیان موقوفات شاهوردی در دورۀ قاجاریه، میرزا محمدباقر مستوفی است که مدتی تولیت موقوفات را عهده‌دار بود. پسران وی نیز به نام‌های میرزا ابوالقاسم و میرزا علیرضا از مستوفیان برجستۀ آستان قدس رضوی بودند و فرزندان آنان نیز در حرم مطهر رضوی مشاغل مهمی را بر عهده داشتند.
زاهدی ادامه داد: میرزا علی شاهوردی، مشهور به تحویل‌دار و بانکی، از دیگرمتولیان در این دوره است که سال‌ها تحویل‌دار بانک شاهی در مشهد بوده است و املاک زیادی در مشهد، محلۀ نوغان، کوچۀ سیاه‌آب و اطراف مشهد در تملیک یا اجاره داشته است. وی افزود: میرزا محمد نجات از مؤسسین حزب دموکرات ، ناشر روزنامۀ نجات و نمایندۀ مجلس شورای ملی، نیز از دیگر متولیان آن موقوفات بوده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید