۱۳۹۹-۰۶-۲۳

23شهریور/ تخریب و بمب‌گذاری حرمین عسکریین (ع) بدست وهابیون خبیث( 1427ه‌ق)

دو انفجار بزرگ در سال های 1384 و 1386، جامعه شیعی را در تاثر فرو برد و دل هر شیعه‌ای را به داغی سنگین نشاند. واقعه‌ای که جز به وجود آوردن ترس و اضطراب و کشته شدن بی‌گناهان و تخریب چیزی به همراه نداشت.

چرا که شیعیان بیش از پیش به زیارت حرم عسکریین رفتند و تلاش کردند که حرم را بهتر از قبل ترمیم نمایند.  حرم عسکریین محل دفن امام هادی و حسن عسکری، امامان  شیعیان دوازده امامی (اثنی عشری) است. نرجس خاتون همسر امام حسن عسکری(علیه السلام) و مادر امام زمان(علیه السلام)، حکیمه خاتون دختر امام جواد(علیه السلام) و شمار دیگری از سادات علوی و عالمان شیعه در این حرم دفن‌اند.
 روز چهارشنبه ۲۳ محرم الحرام ۱۴۲۷قمری مصادف با ۳ اسفند ۱۳۸۴شمسی تروریست‌ها به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه‌های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند. در نتیجه این بمب َگذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت. شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه‌های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند.
در ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۲۸قمری مصادف با ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ شمسی دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. تروریست‌ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‌گذاری در حرم نمودند. آنان  دست به دو انفجار زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد. بازسازی حرم از همان ابتدای انفجار آغاز گردید و در سال 1394 شمسی به اتمام رسید. حدود 95 درصد از کل حرم، طبق اعلام سایت رسمی حرمین شریفین عسکریین توسط مهندسین و هنرمندان با سنگ مرمر پوشانده شد و ساخت گنبد و طلاکاری آن، ساخت و نصب گریو گنبد، کاشی کاری، آیینه کاری، معرق کاری و سنگ کاری داخل حرم است. همچنین صندوقچه های قبور امام علی النقی(علیه السلام)، امام حسن عسکری(علیه السلام)، نرجس خاتون و حکیمه دختر امام جواد نیز از اقدامات دیگر انجام شده توسط ستاد بازسازی بود.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید