۱۳۹۹-۰۶-۲۵

امضای تفاهم‌نامه میان سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و بنیاد دایره‌المعارف اسلامی

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و بنیاد دایره‌المعارف اسلامی در راستای هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دوجانبه در زمینه‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش گنجینه رضوی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شرایط کرونایی، تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک با بنیاد دایر‌ه‌المعارف اسلامی را به صورت مجازی به امضا رساند. این تفاهم‌نامه با هدف استفاده بهینه از منابع، تجربه‌ها و ظرفیت‌های دو طرف در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی امضا شد.
همکاری در تدوین و ترجمه منابع و متون آموزشی و پژوهشی؛ اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک (کاربردی و نظری)؛ مبادله طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی؛ تهیه، تدوین و ترجمه متون علمی طرفین؛ طراحی و تأمین محتوا و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی پژوهشی مشترک؛ همکاری در نگارش مقالات دانشنامه جهان اسلام در موضوعات مرتبط با نسخ خطی، کتابخانه‌های جهان اسلام، مشاهیر و اماکن مذهبی شهر مشهد؛ همکاری در زمینه تألیف و ترجمه متون و انتشار کتب، نشریات و ویژه‌نامه‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی؛ ايجاد ایستگاه مطالعه دیجیتال(میز VIP) در هر مرکز جهت استفاده از منابع ديجيتال براي کاربران خاص؛ امکان استفاده بنیاد از کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از طریق اشتراک IP؛ همکاری آستان قدس با بنیاد برای ایجاد و سازماندهی کتابخانه تخصصی و کتابخانه دیجیتال و همکاری در زمینه سازماندهی (فهرست نویسی) کتاب‌ها و سایر منابع اطلاعاتی، بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه است.
دکتر غلامعلی حداد عادل، مدیرعامل بنیاد دایره‌المعارف اسلامی، ضمن امضای تفاهم‌نامه، آستان قدس رضوی را با عظمت و کتابخانۀ آن را سرمایه‌ای بزرگ خواند و اظهار داشت: ارتباط با آستان قدس رضوی برای ما مایۀ برکت است. وی همچنین از مدیران سازمان کتابخانه‌های آستان قدس برای بازدید از بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی دعوت کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این گفتگو متقابلاً از دکتر حداد عادل برای بازدید از مجموعۀ سازمان دعوت کرد. وی با اشاره به قدمت 1000سالۀ این کتابخانه، به بخشی از قابلیت‌های این سازمان در زمینه‌های همکاری اشاره کرد و گفت: پیش از این دسترسی به منابع نفیس و نسخ خطی آستان قدس که بالغ بر 120هزار نسخه است، یکی از دشواری‌های پژوهشگران بود که در یک تغییر استراتژیک به سوی آسان‌سازی این دسترسی حرکت کردیم. حسینی افزود: در حال حاضر با ارائه آی‌پی اختصاصی به مراکز پژوهشی، دسترسی این مراکز به منابع نفیس آستان قدس باز شده است. 
وی ادامه داد: فهرست‌نویسی نسخ خطی آستان قدس در حال اتمام است که این خود نقش تأثیرگذاری در روند پژوهش خواهد داشت. حسینی همچنین از اعلام اولویت‌های پژوهشی سازمان به مراکز علمی پژوهشی سخن گفت و اظهار داشت: تلاش کردیم با مجموع این فعالیت‌ها، علاوه بر صیانت از نسخ خطی، با آسان‌سازی دسترسی‌ها، به ترویج سنت اهل‌بیت‌(ع) کمک کنیم.
گفتنی است این تفاهم‌نامه برای مدت دو سال منعقد شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید