۱۳۹۹-۰۶-۲۷

تعطیلات کرونایی هم دوستداران کتاب را ناامید نکرد

از ابتدای سال جاری تاکنون، با وجود محدودیت‌های کرونایی و دو دوره تعطیلی کتابخانه‌ها، علاوه بر خدمات دیجیتال و مجازی، بیش از 45هزار نفر به صورت حضوری از خدمات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی بهره‌مند شدند.

به گزارش گنجينۀ رضوی، رئیس ادارۀ کتابخانۀ عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد: کتابخانۀ مرکزی آستان قدس در حال حاضر بیش از 228 هزار نفر عضو دارد که400 نفر آنها از ابتدای سال و با وجود دو دوره تعطیلات بلندمدت کتابخانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، به عضویت این کتابخانه درآمده‌اند. محمد مشایخی افزود: در این مدت علاوه بر گسترش خدمات مجازی از طریق کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس و بهره‌مندی بخش گسترده‌ای از پژوهشگران از این خدمات، بیش از 45هزار نفر نیز در ایام بازگشایی کتابخانه به صورت حضوری از خدمات بهره‌مند شده‌اند.
وی در این باره توضیح داد: از این تعداد، افزون بر 27 هزار نفر از خدمات بخش‌های مختلف کتابخانۀ عمومی شامل مخزن چاپی، تالارهای مطالعۀ قفسه‌باز آقایان و بانوان، تالارهای گردش کتاب آقایان و بانوان، واحد دیداری‌شنیداری، تالار مطالعه و گردش کتاب جوانان و نوجوانان دختر و پسر و واحد عضویت بهره‌مند شدند.
وی ادامه داد: بیش از 18هزار نفر نیز به کتابخانه‌های تخصصی این سازمان شامل کتابخانۀ تخصصی علوم قرآن و حدیث، کتابخانۀ جامع گوهرشاد، تالار کتاب‌های خارجی، کتابخانۀ تخصصی ادبیات و تالار تخصصی جغرافیا مراجعه کردند.
مشایخی تعداد کل منابع این بخش‌ها را بالغ بر 2 میلیون و 903 هزار نسخه عنوان کرد و افزود: این منابع شامل کتب خطی و چاپ سنگی، کتب چاپی، کتب الکترونیکی، پایان‌نامه، نشریه، منابع دیداری‌شنیداری، نقشه و اطلس است.
وی با اعلام این‌که از ابتدای سال تاکنون بیش از 15هزار نسخه منبع جدید به مجموعۀ این منابع افزوده شده است، تصریح کرد: در این مدت افزون بر 37 هزار نسخه از منابع مطالعاتی مطالعه شده و بیش از 36 هزار نسخه به امانت رفته است و این درحالی است که به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامتی اعضا، همۀ منابع برگشتی حداقل به مدت یک هفته قرنطینه شده و از امانت مجدد آن‌ها جلوگیری می‌شود.
گفتنی است، استفاده از ماسک و دستکش در فضای کتابخانه الزامی است و مراجعان از همراه داشتن لوازم غیرضروری مانند کتاب شخصی، تبلت، لپ‌تاپ، کیف، کوله‌پشتی و... منع شده‌اند.
همچنین لازم به ذکر است در حال حاضر و پس از دومین تعطیلات کرونایی کتابخانه مرکزی آستان قدس در بخش‌ تالار محققان از ساعت 7:30 تا 21، بخش‌های امانت و کتابخانه تخصصی اهل البیت(ع) از ساعت 7:30 تا 19 و در سایر بخش‌ها از ساعت 7:30 تا 13 به ارائه خدمات به مراجعان مشغولند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید