۱۳۹۹-۰۷-۱۶

13مهر/هجرت حضرت امام خمینی (ره) از عراق به پاریس (1357ش)

در تمام عمر با برکت امام خمینی( ره) حوادث مهمی پیش آمد که در کمال و تجربه او نقش مهمی داشتند. مبارزات امام که از نوجوانی آغاز شده بود در حوزه علمیه قم، در سطحی گسترده ادامه یافت و همواره با انحرافات دستگاه سلطنتی شاه مبارزه می‌کرد؛ و بر علیه آن سخنرانی کرده، اعلامیه صادر می‌نمود.

از جمله اعتراضات امام، به تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و لایحه کاپیتولاسیون بود. امام همچنان با این قانون شوم به مبارزه و سخنرانی پرداخت. در سحرگاه 13 آبان 1343 کماندوهای مسلح اعزامی از تهران منزل امام را محاصره و در حالی که مشغول عبادت شبانه بود او را دستگیر و به فرودگاه مهرآباد بردند و از آنجا او را به ترکیه تبعید کردند. پس از یازده ماه اقامت در ترکیه امام خمینی( ره) کتاب تحریر الوسیله را تدوین نمود. امام در تاریخ 13/7/1344 به همراه فرزندش حاج آقامصطفی به عراق تبعید گردید.
امام درباره تبعید خود می‌فرماید: (( تبعید من به ترکیه و از آنجا به عراق موجب نگرانی نیست. چون در راه ایفای وظیفه و برای دفاع از احکام اسلام و مصالح مسلمین و جلوگیری از نفوذ اجانب به ممالک اسلامی و دفع ظلم و ستمکاری صورت گرفت)).
پس از ورود به عراق در نجف اشرف به تدریس پرداخت و کتب و خدمات علمی‌اش در معرض استفاده شیفتگان معارف الهی قرار گرفت. او در عراق نیز مبارزه را ادامه داد و مردم را با اعلامیه و سخنرانی که نوار آن به ایران می‌آمد، آگاه می‌کرد. در آبان 1356 بود که عمال شاه فرزند بزرگوار امام( ره)، آیه الله حاج سید مصطفی را به شهادت رساندند. به دنبال این شهادت، موج حرکت‌های مردمی به رهبری روحانیت خط امام شدت گرفت تا این که امام( ره) را مجبور به ترک خاک عراق کردند. حضرت امام خمینی(ره) به همراه چند تن از نزدیکان، صبح روز 12 مهر 1357ش. به سوی کشور کویت مهاجرت کردند. ولی دولت عراق از ورود ایشان با وجود داشتن ویزا، جلوگیری نمود. از این رو، ساعاتی را در مرز ماندند. در ساعات پایانی این روز، ماموران مرزی عراق به امام(ره) اطلاع دادند که بازگشتشان به نجف بلامانع است، اما امام(ره) از بازگشت به نجف خودداری کردند. ایشان شب را در بصره گذراندند. عصر روز سیزدهم مهر 57 امام و همراهان به بغداد منتقل شده و به دهکده نوفل لوشاتو از توابع پاریس رفتند و از آنجا نهضت عظیم اسلامی مردم را هدایت نمودند. خبرنگاران زیادی با او مصاحبه کردند و امام( ره) نهضت اسلامی را به همه دنیا معرفی کرد.
سرانجام در 12 بهمن 1357 پس از گذشت 15سال تبعید وارد خاک ایران شد و مورد استقبال ده میلیون نفر قرار گرفت. از آن پس امام خمینی(ره) انقلاب عظیم مردمی را از داخل کشور رهبری نمود تا اینکه انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید.
منبع:
1- سيماي امام خميني/ تأليف محمدرضا اکبري.- پيام عترت، ‎۱۳۷۸.
2- روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید