۱۳۹۹-۰۷-۱۶

14مهر/ روز دامپزشکی

بررسی ایجاد تشکیلات دامپزشکی تعداد قابل ملاحظه‌ای از کشورهای جهان نشان می‌دهد، برقراری تشکیلات نوین دامپزشکی در اغلب آنها به واسطه بروز همه‌گیری‌های طاعون گاوی بوده است. ایران نیز از این قانون مستثنی نبوده و بروز طاعون گاوی موجب ایجاد تشکیلات آموزشی و اجرایی دامپزشکی نوین آن شده است.

در جریان جنگ جهانی اول در سال 1295ش، طاعون گاوی به ایران سرایت کرد و نواحی شمالی و مرکزی ایران را فرا گرفت و خسارت‌های فراوانی وارد نمود. در اواخر سال 1302 و اوایل سال 1303 نیز همه‌گیری طاعون گاوی در اردبیل و همدان ظاهر شد و سرانجام به تهران رسید و چون به غیر از انستیتو پاستور، تشکیلات منسجم پزشکی و دامپزشکی در کشور وجود نداشت، ناچار به این موسسه مراجعه و پس از بررسی بیماری، طاعون گاوی تشخیص داده شد. در اواسط سال1303 در وزارت فوائد عامه، اداره کوچکی به نام فلاحت وجود داشت و معاون وزارتخانه، مبارزه با طاعون گاوی را سرلوحه اقدامات خود قرار داد. در این زمان یادداشت کمیته بهداشت مجمع دولت‌های متفقه به ایران واصل و در آن ذکر شده بود که برای مبارزه با بیماری‌های دامی هر یک از دولت‌های عضو باید اداره مخصوص دامپزشکی داشته باشند.
از یک طرف گسترش طاعون گاوی و از طرف دیگر این تذکر سبب شد تا قانون تشکیل اداره دفع آفات حیوانی در دی ماه سال 1303 به تصویب مجلس شورای ملی برسد.
منبع: روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید