۱۳۹۹-۰۷-۱۶

18مهر/روز جهانی پست

انسان در اجتماع نیازمند ارتباط با دیگران است. این ارتباط ابتدا در مراحل ابتدایی تمدن از طریق اشاره، صدا، نواختن طبل، علامت دادن با آتش و خلاصه با استفاده از ساده‌ترین وسیله انتقال خبر، انجام می‌گرفت.

بعدها در تحولات اجتماعی طول تاریخ و پیدایش تمدن‌های انسانی با ابداع زبان و خط، نوشته و نامه به عنوان رابط بین انسان‌ها معمول شد. انسان‌ها به صورت اجتماعات مختلف در تمام نقاط جهان پراکنده هستند. آنها برای اینکه بتوانند به شرایط محیط و زندگی اجتماعی دیگران آشنایی پیدا کنند و یا به منظور رفع نیازهای اساسی و استفاده از امکانات بیشتر و اطلاع از نقاط دوردست درصدد برآمدند تا با خارج از محیط زیست خود ارتباط برقرار نمایند و پیام‌ها، افکار، اطلاعات، عقاید و احساسات خویش را با دیگران مبادله کنند. در این زمان ارتباط پستی شکل می‌گیرد.
گزنفون مورخ یونانی می‌نویسد: (( کورش کبیر اولین شخصی بود که پست را به وجود آورد و آن را در سرزمین پهناور ایران متشکل ساخت. او با استفاده از اسب‌های تیزرو و ساختن اصطبل‌هایی در مسیر راه‌ها که به چاپارخانه معروف بود فرمان‌های خود را به وسیله نامه توسط پیک‌های مخصوص ارسال می‌کرد و بدین وسیله به سرعت از وقایع جاری دورترین سرزمین خود باخبر می‌شد)).
پست در ابتدا در تملک پادشاهان بوده است و آثار آن در کشورهای باستانی همچون ایران، چین، مصر، یونان و امپراطوری روم دیده شده است. این تشکیلات ابتدایی و مقدماتی کم‌کم بر اثر نیاز و احتیاجات جامعه گسترش پیدا کرد و با افزایش مبادلات مردم، به شکل یک سیستم عظیم ارتباطی و یک شبکه جهانی درآمد که تا کنون 167 کشور دنیا به عضویت اتحادیه جهانی پست درآمده‌اند.
منبع: ارتباط پستي و نقش آن در جامعه/ تاليف: علي غفوريان ملازاده.- مشهد: پيام طوبي، ‎۱۳۹۱.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید