۱۳۹۹-۰۷-۲۲

رحلت حضرت رسول اکرم (ص) ( 11 ه.ق)

اسم آن بزرگوار محمد و کنیه مشهور او ابوالقاسم و لقب مشهور او احمد و مصطفی است. پیامبر(ص) در صبح روز جمعه هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل در مکه متولد شدند. سالی که پروردگار عالم به وسیله پرستوها خانه خود را حفظ فرمود و اصحاب فیل را که به قصد خرابی خانه خدا آمده بودند، نابود کرد.

پدر آن بزرگوار، عبد الله بن عبدالمطلب از بزرگان عرب بود. پیامبر اکرم(ص) هنوز متولد نشده بودند، که پدر بزرگوارشان در مدینه، هنگامی که از شام بر‌‌می‌گشت، رحلت فرمودند. بعد از این واقعه، حضرت عبدالمطلب جد آن بزرگوار سرپرستی ایشان را به عهده گرفت. بعد از به دنیا آمدن پیامبر(ص) تا زمان شش سالگی حلیمه به عنوان دایه ایشان بود. در سن شش سالگی مادر بزرگوارش آمنه را از دست داد و بعد از آن سرپرستی پیامبر(ص) به عمویش ابوطالب رسید.
پیامبر(ص) در سن بیست و پنج سالگی با خدیجه ازدواج نمود و چهل ساله بود که در شب 27 رجب، مبعوث به رسالت شد. سیزده سال در مکه با مصیبت‌های کمرشکن، اسلام را تبلیغ کرد و بالاخره چون کفار قریش مانع از پیشرفت اسلام شدند، به مدینه هجرت فرمود و آن سال مبدا تاریخ مسلمانان شد. ده سال در مدینه بود و توانست در آن مدت، رسالت خود را به دنیا ابلاغ کند.
پیامبر(ص) در سال بیست و پنج ذی القعده سال دهم هجرت آخرین حج خود را به جا آوردند و در آن سفر در منطقه غدیر خم حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین انتخاب نمودند. شیعیان نزول وحی بر پیامبر(ص) و سخنان رسول خدا(ص) در غدیر خم را دلالت بر نصب علی(ع) به جانشینی رسول خدا(ص) می‌دانند.
شهادت آن حضرت، بر اثر مسمومیت به دست زنی یهودی، در 28 صفر سال یازدهم هجرت واقع شد.
منبع:
1-زندگاني چهارده معصوم عليهم‌السلام/ حسين مظاهري؛ پاورقي ولي فاطمي.- تهران: پيام آزادي، ‎۱۳۷۴.
2-سيري در زندگاني حضرت محمد (ص) (منجي عالم بشريت)/ ترجمه و تاليف محمد صالحي.- تهران: معيار علم، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید