۱۳۹۹-۰۷-۲۲

شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) ( 50ه.ق)

اسم آن بزرگوار حسن است و این اسم از طرف پروردگار عالم به ایشان عنایت شده است.

مشهورترین کنیه آن بزرگوار ابومحمد، و مشهورترین القاب او مجتبی و سبط اکبر است. ولادت ایشان در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت بود. آن حضرت هفت سال با جد بزرگوارش و بعد از آن سی سال با پدر بزرگوارش زندگی کرد. مدت امامت ایشان ده سال است. امام حسن(ع) از هر جهت حسن است. جدی چون رسول اکرم(ص) داشت و پدری چون امیر المومنین(ع) و مادری چون زهرای مرضیه(س) داشت. یکی از کارهای مفید برای اسلام و مسلمین صلح امام حسن(ع) با معاویه است. امام حسن(ع) صلح کرد و امام حسین(ع) صبر کرد تا با ظلم معاویه و اطرافیانش، وجاهت او از بین رفت. با مرگ معاویه و خلافت یزید، امام حسین(ع) قیام کرد. قیامی که از نظر همه، بقای اسلام مرهون آن است؛ ولی چیزی را که نباید فراموش کرد این است که صلح امام حسن(ع) و صبر امام حسین(ع)، زمینه برای قیام امام حسین(ع) بود و قیام این بزرگوار وابستگی کامل به صلح آن بزرگوار داشته است. این معنای آن روایتی است که از رسول اکرم(ص) وارد شده است که فرمودند:
(( حسن و حسین، پیشوا و واجب الاطاعه هستند؛ اگر قیام کنند، مردم باید از آنان متابعت کنند و اگر قیام نکنند و صلح کنند، یا صبر کنند، باید مردم از آنان متابعت کنند.))
معاویه برای از بین بردن امام حسن(ع) نقشه‌های گوناگونی کشید و بالاخره از میان آنها طرح مسموم ساختن آن حضرت را به وسیله جعده انتخاب نمود تا در افکار عمومی خود را از این جنایت برکنار داشته و وقوع آن را مربوط به اختلافات خانوادگی و داخلی او جلوه دهد.
بنا به روایت مشهور رحلت آن حضرت در 28 ماه صفر سال پنجاه هجری در سن چهل و هفت سالگی بوده است. علاوه بر آن حضرت، سه تن از ائمه اطهار( حضرت سجاد(ع)، حضرت باقر(ع) و امام صادق(ع)) نیزدر کنار قبر آن بزرگوار در بقیع مدفون بوده و این چهار تن به ائمه بقیع مشهور شده‌اند.
منبع:
1-زندگاني چهارده معصوم عليهم‌السلام/ حسين مظاهري؛ پاورقي ولي فاطمي.- تهران: پيام آزادي، ‎۱۳۷۴.
2-حسن (عليه‌السلام) کيست؟: تحقيقي علمي و جامع پيرامون مسأله صلح امام حسن مجتبي عليه‌السلام "در
‎۵ بخش" به همراه خطبه ‎۳۱ نهج‌البلاغه، وصيت‌نامه امام علي عليه‌السلام به امام حسن عليه‌السلام/ به قلم:
 فضل‌الله کمپاني.- تهران: فراهاني، ‎۱۳۸۹.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید