۱۳۹۹-۰۷-۲۲

نسخۀ خطی قرن 8 «عیون اخبارالرضا» در موزۀ رضوی رونمایی شد

هم‌زمان با ایام شهادت امام رضا(ع)، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شصت‌وسومین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگیِ خود از نسخۀ خطی نفیس «عیون اخبارالرضا»ی شیخ صدوق رونمایی کرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی درحالی از نسخۀ نفیس دست‌نویس «عیون اخبارالرضا» در ویژه برنامۀ سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی رونمایی کرد که این نسخه، قدیمی‌ترین نسخۀ این اثر در مرکز نسخ خطی آستان قدس و سومین نسخۀ آن از نظر قدمت کتابت، در کتابخانه‌های کشور است.
کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این اثر نفیس در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، با بیان اینکه «عیون اخبارالرضا» یکی از مهم‌ترین منابع روایی شیعه در خصوص امام رضا(ع) است، گفت: آستان قدس رضوی حدود 70 نسخه از این اثر و آثار وابسته به آن همچون شرح و ترجمه را در اختیار دارد که نسخۀ موجود به شمارۀ ثبت 34240 قدیمی‌ترینِ آنهاست.
سیدرضا صداقت‌حسینی ادامه داد: این نسخه به زبان عربی است و شامل جلد اول و دوم است و کتابت آن به دست ابراهیم بن علی بن ابراهیم طبری آملی در تاریخ یک‎شنبه 18 ذی‌حجه 776 مصادف با عید غدیر و در مشهد مقدس به اتمام رسیده است. وی تشریح کرد: این نسخه در قطع وزیری و ابعاد 31 در 20سانتی‌متر، به خط نسخ در 229 برگ کتابت شده است.


همچنین امیر مهدی حکیمی، محقق حوزۀ علوم اسلامی در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به جایگاه شیخ صدوق و آثار و تألیفات او اظهار داشت: از نکات جالب توجه در آثار این فقیه بزرگ، تألیف آثار مختلف با توجه به نیاز زمان و مخاطب عصر خود است.
مشاور مدیر عالی حرم رضوی خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مهم در روایات، جمع‌آوری این احادیث است و گام بعد، شیوۀ درست در اختیار قرار دادن آنهاست. وی با تأکید بر توجه به مخاطب‌شناسی و نیاز مخاطب امروز اظهار داشت: نوع عرضۀ این معارف باید به صورت دسته‌بندی و با تجه به نیاز مخاطب باشد تا امکان بهره‌مندی از این آثار فراهم شود.
وی با انتقاد از برخی تألیفات عصر حاضر گفت: امروز مشاهده می‌شود که گاهی مؤلفان در دسته‌بندی و فصل‌بندی آثار خود، آثار عالمان و مؤلفان بزرگ گذشته را الگو قرار می‌دهند؛ درحالی‌که آنان در زمان خودشان بهترین اتفاق را رقم زدند و اگر امروز بودند، آثار جدید را بر اساس نیازسنجیِ مخاطب امروز دسته‌بندی می‌کردند.


حکیمی در ادامه، به روایت معروف امام‌رضا(ع) که فرمودند «اگر مردم محاسن کلام ما را درک کنند، از ما تبعیت می‌کنند» اشاره کرد و گفت: رسالت ما امروز این است که این کلام و گنجینه بی نظیر را در مقابل دیدگان بشری قرار دهیم. وی با ذکر نمونه‌هایی افزود: بسیار تجربه شده که دانشمندان غربی در مواجهه با تعالیم و معارف ائمۀ معصومین(ع)، سر تعظیم فرو می‌آورند و این وظیفۀ ما است تا این تعالیم را به شیوۀ صحیح نشر دهیم.
این پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: امروز این شعر سعدی که «بنی آدم اعضای یکدیگرند» بر سردر سازمان ملل است، ولی آیا حیف نیست که کسی نداند این بیت ترجمه تحت اللفظی حدیث امام کاظم(ع) است؟


وی با بیان اینکه علوم امروز به صورت جزیره است و هرکدام از دید خود به انسان نگاه کرده، اظهار داشت: معصومین(ع)، عالمانی هستند که به همه چیز آگاهند و نگاهشان به انسان، جزایر جدای از هم نیست و همۀ این علوم و ابعاد در کنار هم ‌انسان را به رشد می‌رساند.
حکیمی افزود: وقتی منشور حقوق شهروندی می نویسیم باید مبنای ما روایات باشد نه اینکه سوغات فرنگ را بیاوریم، حال آنکه خود غربی‌ها زمانی که کلام و معارف معصومین را می شنود، خضوع می‌کنند و متحیر می‌شوند.
وی همچنین در بخشی دیگر از سخنانش به احادیثی از امام‌رضا(ع) و پیامبر اکرم(ص) با مضامین انسان‌دوستی و خانواده دوستی اشاره کرد و اظهار داشت: مخلوقات، عیال الله هستند و بر مبنای روایات، خداوند به همۀ مخلوقات اعم از انسان و حیوان ومحیط زیست توجه دارد و ما موظفیم با آنان مهربان باشیم.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید