۱۳۹۹-۰۷-۲۳

بیش از 150 کتاب خطی و چاپ‌سنگی با محوریت امام حسن مجتبی(ع) در گنجینۀ رضوی

مرکز نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی افزون بر 150 جلد نسخه خطی و چاپ‌سنگی با محوریت امام حسن مجتبی را در خود جا داده است که قرآن منسوب به دست خط این امام معصوم یکی از این نفایس است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول امور مخازن نسخ خطی و چاپ‌سنگی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی از وجود بیش از 70 نسخۀ خطی و بالغ بر 80 کتاب چاپ‌سنگی حول شخصیت امام حسن مجتبی(ع) در این مرکز خبر داد. وی مصحف شریف منسوب به دست‌خط کریم اهل بیت(ع) را برجسته‌ترین اثر این مجموعه خواند و تصریح کرد: این نسخه، وقفي شاه‌عباس صفوي در سال 1008 هجری قمری است که در صفحۀ اول آن، وقف‌نامۀ شاه عباس اول صفوی به خط و امضای شیخ بهایی کتابت شده و در صفحۀ آخر،‌ ترقیمۀ «کتبه حسن بن علی ابن ابیطالب فی سنة احدی اربعین» قابل مشاهده است. وی افزود: اين نسخه شامل جزوات 5 و 6 قرآن است و اِعراب و نشانه‌هاي تجويدي آن به صورت نقطه‌هاي مدوّرشکل است و در زمان ناصرالدين‌شاه به دست ملاحسين صحاف‌باشي جلدسازي و مرمّت شده است که هم‌اکنون در موزۀ قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش قرار دارد.
سیدمحمدرضا فاضل هاشمی همچنین به برخی از قدیمی‌ترین نسخ خطی با این موضوع پرداخت و اظها رداشت: «کشفُ الغُمّه في معرفه الأئمه عليهم‌السلام» نوشتة بهاء الدين علي بن عيسي اربلي (درگذشته 692 قمري) از عالمان ديني شيعه، به کتابت سال 709 قمري یکی از این آثار است که به دست شيخ صنعان در 1063 قمري، وقف روضه رضويه شده است. وی خاطرنشان کرد: از این اثر نسخ دیگری به تاریخ کتابت 784 قمري وقفي ميرزا رضاخان نائيني و کتابت 848 قمري وقفي خواجه شيراحمد توني در قرن دهم نیز وجود دارد.


فاضل هاشمی همچنین از «مطالِبُ السَؤول في مناقب آل الرسول صلي‌الله عليه و آله» یاد کرد و گفت: این اثر به زبان عربي توسط محمدبن طلحه نصيبي شافعی (متوفي 652 قمري) تألیف شده که نسخۀ حاضر، در سال 725 قمری به دست محمد بن نصرالله کتابت شده است.
وی در ادامه، «تنزيه الأنبياء و الأئمه» را از دیگر نسخ نفیس این مجموعه نام برد و اظهار داشت: این اثر کتابي کلامي در اثبات عصمت پيامبران و امامان به قلم سيد مرتضي علم‌الهدي است. فاضل هاشمی افزود:  نسخة بسيار نفيسي از این اثر در مجموعه موجود است که در سال 787 قمري به خط نسخ 37 سطري بر کاغذ حنايي کتابت شده و وقفي ميرزا رضاخان نائيني در تیرماه 1311 است.


فاضل هاشمی همچنین از «الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف» اثري کلامي حديثي از سيدعلي بن طاووس حسيني حلي به کتابت سال 987 قمري، «نواقض الروافض» تأليف ابوالفتح بن مخدوم جرجاني به کتابت سال 1012قمری، «احتجاج طبرسي»، «جلاء العيون» از علامه محمدباقر مجلسی، «روضه الواعظين و بصيره المتعظين» نوشتة فتال نيشابوري، «الخرايج و الجرايح» اثر قطب‌الدين سعيد بن هبه الله راوندي (متوفي 573 قمري) به کتابت سال 985 قمري در قندهار، «مُحرِقُ القلوب» از ملا مهدي نراقي (متوفي 1209 قمري) به زبان فارسي و کتابت ذي‌قعده سال 1223 قمري از جمله دیگر نفایس خطی این مرکز در حول شخصیت امام حسن مجتبی(ع) نام برد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید