۱۳۹۹-۰۷-۲۴

دست‌بافته‌هایی با الهام از امام رضا(ع) در موزۀ فرش آستان‌قدس‌رضوي

موزۀ فرش آستان قدس رضوی در کنار فرش‌های بی نظیر و نفیس خود، دست‌بافته‌های ارزشمندی شامل قالی، قالیچه و تابلوفرش با موضوع حضرت رضا(ع) در معرض نمایش قرار داده که در ایام شهادت این امام همام، مورد استقبال خیل مشتاقان و عاشقان حضرت واقع شده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول امور موزۀ فرش آستان قدس رضوی اعلام کرد: بیش از یکصد تخته قالی و قالیچه‌های نفیس در این موزه در معرض نمایش قرار دارد. وی به دست‌بافته‌های با موضوع حضرت رضا(ع)اشاره کرد و گفت: قالیچۀ کتیبه‌ای مدح حضرت رضا(ع)، با شعری از بانو حکمت حکمی، اثر نفیسی است که تار آن از ابریشم و پود آن از پنبه و پرز آن از پشم و ابریشم است و در اصفهان در سال 1377 به دست محمد صیرفیان بافته و در تاریخ 1380 اهدا شده است.
عبدالحسین ملک‌جعفریان دربارۀ این اثر ارزشمند اضافه کرد: متن این قالیچه، دارای 24 کتیبۀ قلمدانی است که درون این قلمدان‌ها، شعری در مدح امام رضا(ع) در 12 بیت با خط زیبای نستعلیق، در ابعاد 196 در 119 سانتی‌متر بافته شده است.


وی بیان کرد: اثر دیگر، تابلو فرش بارگاه منوّر امام رضا(ع) است که در نیمۀ دوم قرن 14 خورشیدی، با جنسی از تارهای ابریشم، پود پنبه و پرز پشم، با رج‌شمار 75 گره نامتقارن در 5/6 سانتی‌متر در ابعاد 222 در 175 سانتی‌متر در اصفهان بافته شده و به دست مرحوم فیض‌الله صفدرزادۀ حقیقی، به موزۀ فرش آستان‌قدس اهدا گردیده است.
ملک‌جعفریان دربارۀ این شاهکار هنری افزود: در این تابلو فرش، مرقد مطهر حضرت رضا(ع) با زیبایی تمام و با منظرۀ بافت قدیم آن، به تصویر کشیده است و جمعی از زائران حضرت، در صحن حرم مطهر، در حال زیارت و استراحت یا تناول غذا به چشم می‌‌خورند.
مسئول امور موزۀ فرش آستان قدس رضوی در ادامه، به قالیچۀ کتیبه‌ای زیارت امام رضا(ع) که در 12 سطر بافته شده اشاره و تصریح کرد: این قالیچه، با تار از جنس پنبه و پود پنبه و ابریشم و پرز از جنس پشم و رج‌شمار 48 گره متقارن در هفت سانتی‌متر، با ابعاد 109 در 75 سانتی‌متر در نیمۀ دوم قرن 14 خورشیدی، در تبریز بافته شده و به‌دست محمد چرخ گردون به موزۀ حضرت رضا(ع) اهدا شده است.


ملک‌جعفریان همچنین از قالیچۀ نفیس دیگری در این مجموعه یاد کرد و گفت: قالیچۀ دعای اذن دخول حرم حضرت رضا(ع) با تار و پودهایی از جنس پنبه و پرزهایی از جنس پشم که در 15 سطر به خط نسخ به دست هنرمند احمد کریمی در تبریز بافته شده، دیگر دست‌بافتۀ نفیس این موزه است که توسط آقای طباطبایی از تبریز وقف موزه امام رضا علیه السلام شده است.
وی در پایان، به صندوق‌پوش مضجع شریف امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: این اثر از جنس مخمل در نیمۀ دوم قرن 14 خورشیدی با تکنیک برجسته‌دوزی در ابعاد 325 در 220 سانتی‌متر خلق شده و در آن، از موادی همچون منجوق، پولک، سرمه، قیطان و سنگ استفاده شده است.
گفتنی است که موزۀ تخصّصی فرش آستان‌قدس‌رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر، بزرگ‌ترین موزۀ تخصّصی فرش در جهان است که براساس طرح طبقه‌بندی مناطق بافت و قدمت آثار، به سه طبقه فضای نمایشی تقسیم‌بندی شده و در آن، بیش از یکصد تخته قالی و قالیچۀ نفیس و بی‌مانند از دورۀ صفویه تا دورۀ معاصر، در معرض نمایش قرار گرفته است. علاقه مندان همه‌روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12 می‌توانند از این موزه بازدید کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید