۱۳۹۹-۰۷-۲۸

توسعۀ خدمات دیجیتالی کتابخانۀ آستان قدس رضوی در روزهای کرونایی

در راستای خدمت‌رسانی بهتر به پژوهشگران در روزهای کرونایی، کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی، 9پایگاه موضوعی جدید را به درگاه اینترنتی خود افزود. با این تعداد، پایگاه‌های موضوعی این مرکز به 26 عدد رسید.

به گزارش گنجينۀ رضوی، مدیر فضای مجازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامۀ اخبار «برگ زرین از گنجینۀ رضوی» از ایجاد 9 پایگاه موضوعی جدید در سامانۀ کتابخانۀ دیجیتال این سازمان در دوران کرونایی خبر داد که پایگاه‌های موضوعی «کرونا» و «اربعین» از جملۀ این موارد است.
علی ضرابی در این باره توضیح داد: در راستای کمک به پژوهشگران در دستیابی سریع‌تر به منابع اطلاعاتی و ارائه منابع مربوط به حوزه‌های مختلف دانش بشری و نیز مناسبت‌های مذهبی و ملی، 9 پایگاه موضوعی جدید به شکل متمرکز، در سامانۀ کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی ایجاد شد که با این رقم تعداد پایگاه‌های موضوعی کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به 26 پایگاه رسید.
وی اضافه کرد: در این راستا منابع مربوط از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف شناسایی، دانلود و گردآوری شد و منابع پس از فراداده‌نویسی، در این پایگاه‌های تخصصی وارد شده است.
ضرابی در ادامه، به شرح این پایگاه‌ها پرداخت و گفت: پایگاه‌های تخصصی «قرآن» با بیش از 34 هزار و 600 رکورد،«کرونا» با بیش از 5هزار رکورد، «حضرت مهدی(عج)» با افزون بر 3هزار رکورد، «امام جواد(ع)» با حدود یک هزار رکورد و موضوعات «اربعین»، «امام موسی کاظم(ع)»، «امام محمد باقر(ع)»، «امام جعفر صادق(ع)» و «حضرت معصومه(س)»، هر کدام با حدود 500 رکورد، از جمله پایگاه‌هایی است که به‌تازگی ایجاد شده است.
وی افزود: پایگاه‌های ذکر‌شده دارای انواع مختلف منابع اطلاعاتی همچون نسخ خطی، چاپ سنگی، چاپی، سند، عکس، پایان‌نامه، بریدۀ جراید، فیلم، صوت و... هستند که به‌روزرسانی و تکمیل آن‌ها ادامه دارد.
ضرابی در پایان تصریح کرد: پژوهشگران و علاقه‌مندان با مراجعه به سامانۀ کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir می‌توانند از پایگاه‌های موضوعی کتابخانۀ دیجیتال بهره‌مند شوند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید