۱۳۹۹-۰۷-۲۸

از سوی بزرگترین آرشیو نشریات کشور صورت گرفت: اهدای 9هزار نشریۀ ادواری به مراکز مطبوعاتی کشور

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی در نخستین اقدام خود در جهت تکمیل منابع مراکز مطبوعاتی کشور، 9هزار نسخه از نشریات ادواری مازاد خود را به 6مرکز مطبوعاتی در سراسر کشور اهدا کرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام خبر اهدای 9هزار نسخه از نشریات ادواری 30 سال گذشته به مراکز مطبوعاتی کشور اظهار داشت: بالغ بر هزاران نشریه ادواری از 180 سال گذشته در ایران به چاپ رسیده است که بیش از 33هزار عنوان از نشریات مذکور توسط اداره مطبوعات این سازمان تجمیع شده و به ثبت رسیده است.


ابراهیم حافظی با بیان اینکه اداره مطبوعات آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین مراکز مطبوعاتی کشور است، اظهار داشت: این مرکز، بزرگترین آرشیو نشریات کشور است که ایجاد بزرگترین آرشیو نشریات دانشجویی و عنوان یکی از مراکز فعال نشریات دیجیتال در کشور، از افتخارات آن است.
وی خاطرنشان کرد: دریافت یک تا چند نسخه از هر نشریه ادواری در طی این سال ها سبب شد تا این سازمان برای صیانت از آثار مکتوب ایرانیان و در جهت تکمیل مجموعه‌های مطبوعاتی و بهره‌مندی پژوهشگران از این منابع، بر آن شود تا نسخه‌های مازاد و تکراری نشریه‌های ادواری را به درخواست کتابخانه‌های ایران در دستور کار مبادله و اهدا قرار دهد.
حافظی بیان کرد: نخستین اقدام اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ارتباط با نشریه‌های تکراری، ارسال اولین فهرست آنها به 15 مرکز مطبوعاتی در کشور بود که با اعلام نیاز 6 مرکز، تعداد 8 هزار و 995 نسخه درخواستی تفکیک و به آن مراکز ارسال شد.


وی به عناوین این مراکز مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: کتابخانۀ ملی ایران، کتابخانه مرکزی تبریز، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد و کتابخانه وزیری یزد مراکزی هستد که نشریات برای آنها ارسال شده است.
وی ادامه داد: نشریات اهدا شده غالبا در زمینه تخصصی و یا محلی هستند و حدود 30 سال از عمر آنها می‌گذرد. این نشریات تاکنون به عنوان نسخه دوم نگهداری شدند و به تازگی جهت استفاده بهینه در آرشیوهای مطبوعاتی قرار گرفتند و به زودی برای خدمت‌رسانی بیشتر به پژوهشگران فهرست‌های بعدی نشریات نیز تهیه و به مراکز مطبوعاتی و کتابخانه‌ای اهدا می‌شوند.


حافظی با بیان اینکه از سال گذشته، حدود 2هزار نسخه نشریۀ دیجیتال به این مرکز افزوده شده، عنوان کرد: انتظار می رود در قالب اهدای نشریات ادواری به مراکز مطبوعاتی، بتوانیم در آینده نزدیک از همکاری‌های متقابل این مراکز در جهت تکمیل مجموعه آرشیو مطبوعات سازمان بهره‌مند شویم. رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: مراکز مطبوعاتی بزرگ کشور، محل دریافت بسیاری از نشریاتی هستند که در آرشیوهایشان نیازی به آن ندارند که امیدواریم در قالب تفاهم‌های دوجانبه در تکمیل مجموعه‌های مطبوعاتی و گسترش همکاری ها گام بردارند. وی افزود: کارشناسان ما در اداره مطبوعات آمادگی دارند در صورت اطلاع از مجموعه‌های مطبوعاتی برای ارزیابی یا جذب و انتقال آنها اقدام کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید