۱۳۹۹-۰۸-۰۱

ایستگاه‌های مطالعۀ دیجیتال آستان قدس؛ ارمغان رضوی در روزهای کرونایی

کتابخانۀ آستان قدس رضوی در راستای دسترس‌پذیری منابع دیجیتال برای پژوهشگران سرتاسر کشور، از ابتدای شیوع ویروس کرونا، 12 ایستگاه جدید مطالعۀ دیجیتال را در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کشور راه‌اندازی کرد. با این رقم، تعداد ایستگاه‌های مطالعۀ دیجیتال ایجاد شده در کشور به 42 پایگاه رسید.

به گزارش گنجينۀ رضوی، مسئول امور سازماندهی و توسعۀ منابع دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامۀ خبرهای «برگی زرین از گنجینۀ رضوی» از راه‌اندازی 12 ایستگاه جدید مطالعۀ دیجیتال توسط این سازمان در سطح کشور خبر داد و اعلام کرد: در راستای دسترسی راحت‌تر پژوهشگران به منابع دیجیتال، از ابتدای شیوع ویروس کرونا، با حضور کارشناسی در کتابخانه‌ها و مراکز مطالعاتی مختلف، 12 ایستگاه جدید مطالعۀ دیجیتال درکتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کشور راه‌اندازی شد که تعداد ایستگاه‌های دیجیتال را به 42 عدد رساند.


مهدی کریمی به برخی از این مراکز و کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی الکاظم(ع) در طبس، کتابخانۀ امام رضا(ع) محمدآباد، کتابخانۀ امام رضا(ع) گناباد، کتابخانۀ آیت‌الله شهید مدرس(ره) در کاشمر و کتابخانۀ حضرت امیرالمؤمنین(ع) مشهد، موسسه بیت المهدی(عج)، مسجد امام جواد(ع)، کتابخانه مرکز آموزشی فرزانگان و مرکز نیکوکاری توانیابان از جمله مراکزی هستند که از این امکان بهره‌مند شدند.


وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی ایجاد ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال در مناطق محرومی است که از ظرفیت ایجاد این امکان برخوردار باشند.
کریمی افزود: با راه‌اندازی ایستگاه مطالعۀ دیجیتال در این کتابخانه‌ها، امکان بهره‌مندی از افزون بر یکصد هزار کتاب و مقاله به صورت محلی در هر ایستگاه از طریق بیش از 250 سامانۀ نرم‌افزاری همچون جامع التفاسیر، جامع الاحادیث، مکتبه الشامله، کتابخانۀ اهل‌البیت علیهم‌السلام و... فراهم شده است.


وی ادامه داد: همچنین دسترسی به بیش از 10 پایگاه علمی و پژوهشی ملی همچون نورمگز، نورلایب، سیویلیکا، ایران‌نمایه و... و 2هزار پایگاه علمی و پژوهشی بین‌المللی همچون ساینس دایرکت، اشپرینگر، امرالد و... با امکان بازیابی بیش از یکصد میلیون منبع دیجیتال در این ایستگاه‌ها فراهم شد.
کریمی در پایان تصریح کرد: از دیگر امکانات ارائه‌شده در این ایستگاه‌ها، دسترسی به برخی از پایگاه‌های محدود کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی همچون پایگاه‌های کتاب‌های چاپی، کتاب‌های الکترونیکی، مقالات الکترونیکی، پایان‌نامه‌ها و... به‌صورت تمام‌متن است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید