۱۳۹۹-۰۸-۰۵

مهدویت در نسخه‌های خطی بزرگترین مرکز نسخ خطی کشور

بیش از 500 نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی نفیس با موضوع حضرت ولی عصر(عج) در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که نسخۀ وقفی نادرشاه افشار از جمله این نفایس است.

به گزارش گنجینه رضوی، مدیر ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد: بیش از 500 نسخه نفیس خطی و چاپ‌سنگی با موضوع حضرت مهدی(عج) در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که برخی به طور اختصاصی و برخی فصولی از آنها به حضرت صاحب‌الأمر(عج) اختصاص یافته است.


دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی با اشاره به وجود نسخه ارزشمندی از «مطالب السوول فی مناقب آل‌الرسول» به کتابت 725 قمری، به وجود نسخ متعدد از اثر کلامی حدیثی ابن طاووس به نام «الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف» اشاره و تصریح کرد: این اثر به فارسی ترجمه شده و یکی از نسخه‌های نفیس آستان قدس از این اثر که در سال 976 قمری کتابت شده، به دست نادرشاه افشار در سال 1145 قمری وقف شده است.
وی در ادامه از دیگر اثر ارزشمند سیدبن‌طاووس یاد کرد و افزود: «مُهَجُ الدّعَوات و مَنهَجُ العبادات» در سال 948 قمری توسط علی حکاک استرآبادی کتابت شده و نقل ادعیه و حرزها را از پیامبر اکرم(ص) شروع و به امام زمان(عج) ختم کرده است که ترجمۀ این اثر را آقا جمال خوانساری از علمای قرن 12 به فارسی ترجمه کرده و نسخۀ آستان قدس از این ترجمه نیز توسط محمدقلی کمره‌ای به سال 992 کتابت شده است.


مدیر ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوی اضافه کرد: 20 نسخه ارزشمند از «شهاب الثاقب» تألیف فیض کاشانی در 1057 قمری و کتابت 1100 ق به خط نستعلیق 23 سطری بر کاغذ فرنگی، و حدود 30 نسخه خطی و چاپ سنگی از کتاب «علائم ظهور» به کتابت قرن چهاردهم، از دیگر نسخ ارزشمند این مجموعه است.
وی  به «رساله رجعت» علامه محمدباقر مجلسی که در آن، دوازده حدیث درباره امامت و ظهور حضرت قائم (عج) به نام شاه سلیمان صفوی نگاشته شده، اشاره کرد و گفت: از این اثر 15 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس موجود است که نسخۀ کتابت محمدابراهیم مرودشتی در سال 1239 قمری به خط نستعلیق 21سطری از آن جمله است.
حسن‌آبادی اظهار داشت: همچنین«سرمایه ایمان» عبدالرزاق لاهیجی به کتابت سال 1115 قمری، «جلاءالعیون» محمدباقر مجلسی به کتابت 1225 قمری و «تریاق فاروق» تألیف و کتابت محمدحسین بن محمدعلی شهرستانی درسال 1301 قمری از دیگر نفایس خطی این مرکز در موضوع حضرت ولی‌عصر(عج) است.


وی در ادامه، به اثری با عنوان «حجج‌الرضویه» با موضوع ظهور حضرت مهدی(عج)، سن حضرت، غیبت کبری، نشانه‌های ظهور حضرت و قیام حضرت عیسی(ع) در آخرالزمان، مکان ظهور و قیام حضرت ولی عصر(عج) اشاره کرد و گفت: نسخه آستان قدس به خط نستعلیق تحریری 19 سطری بر کاغذ مشقی به قلم محمد عصار در سال 1341 تألیف، کتابت و وقف آستان مقدس حضرت رضا(ع) شده است.
حسن‌آبادی افزود: نسخه‌ای با عنوان «حجه الدامغه» به قلم هاشم بن مرتضی حسینی لاهیجی که در سال 1310 تألیف شده و در همان سال به دست محمدبن محمدباقر طباطبایی جندغی کتابت شده از دیگر نفایس موجود است که موضوع آن، نشانه‌های ظهور، احادیث درباره امام زمان(عج) و حالات آن بزرگوار، ولادت، اثبات امکان وقوع غیبت و طول عمر حضرت و... است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید