۱۳۹۹-۰۸-۰۶

کتابخانه‌ها؛ پاتوقی برای فعالیت‌های داوطلبانه

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با برگزاری نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها» برگ جدیدی از فعالیت‌های داوطلبانه را با محوریت کتابخانه‌ها باز می‌کند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، دکتر رحمت‌الله فتاحی از برگزاری همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها» برای نخستین بار و با مدیریت سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در سال 1400 خبر داد. استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی با بیان اینکه فعالیت‌های داوطلبانه امروزه یک ضرورت است، این امر را برای کشورهای درحال توسعه، ضروری‌تر برشمرد و اظهار داشت: باید مشارکت‌های مردمی را در عرصۀ کار و میدان پیاده کرد.
دبیر علمی این همایش بین‌المللی افزود: بسیاری از کتابخانه‌ها با کمبود نیرو روبه‌رو هستند و به نظر می‌‌رسد به دلایل مختلف در زمان نزدیک، امکان جبران این کمبود را نداشته باشند و لذا اهمیت کشیده شدن فعالیت‌های داوطلبانه به بستر کتابخانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. وی در این خصوص از صاحب‌نظران به‌ویژه جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی دعوت به مشارکت و تبادل نظر کرد.


همچنین دکتر سیدعباس مرجانی، دبیر اجرایی این همایش نیز با اشاره به وجود فرهنگ کمک رسانی در میان مردم، اظهار داشت: فعالیت‌های داوطلبانه معمولاً در حوزۀ فرهنگی کمتر دیده می‌شود. وی گفت: کتابخانه‌ها به عنوان پاتوق فرهنگی این قابلیت را دارند که نیروهای داوطلب را جذب کنند و خدماتشان را گسترش دهند و ما قصد داریم تا با برگزاری یک همایش بین‌المللی، علاوه بر ترغیب پژوهشگران به انجام فعالیت‌های علمی، از تجربه‌های موفق سایر کشورها نیز استفاده کنیم.
کارشناس فعالیت‌های داوطلبانه و خادمیاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از طرح موفق خادمیاری در آستان قدس رضوی یاد کرد و گفت: بنا داریم این تجربۀ خوب را به دیگران نیز منتقل کنیم. وی اضافه کرد: هدف این است که درهای کتابخانه‌ها باز شود و از نیروهای مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد به نفع فرهنگ جامعه استفاده شود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید