۱۳۹۹-۰۸-۱۲

دسترسی آسان پژوهشگران به منابع جعفری در کتابخانۀ دیجیتال رضوی

1000منبع دیجیتال شامل نسخه‌های خطی، چاپ سنگی، کتاب‌های چاپی و بریده جراید با محوریت رئیس مذهب شیعه(ع) در پایگاه موضوعی «امام جعفر صادق(ع)» کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی در دسترس پژوهشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس بخش سازماندهی و توسعه منابع دیجیتال کتابخانۀ آستان قدس رضوی با اعلام خبر بارگزاری حدود 1000منبع دیجیتال در پایگاه تخصصی «امام جعفر صادق(ع)» کتابخانۀ دیجیتال رضوی اظهار داشت: درحال حاضر بخش اعظم منابع دیجیتال این پایگاه را کتاب‌های چاپی فارسی و عربی به خود اختصاص داده است و تعداد محدودی از نسخه‌های خطی، اسناد فارسی و همچنین کتاب‌های چاپی قبل از سال 1320 نیز در این پایگاه موضوعی وجود دارد که این منابع به مرور غنی‌تر خواهد شد.


مهدی کریمی با بیان اینکه این پایگاه با هدف دسترسی سریع و آسان پژوهشگران به منابع اطلاعاتی دیجیتال موجود در آستان قدس رضوی با محوریت موضوعی امام جعفر صادق(ع) راه‌اندازی شده است، گفت: در حال حاضر بیش از2میلیون منبع اطلاعاتی در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی رضوی وارد شده است که این منابع در پایگاه‌‌‌های مختلف این درگاه اینترنتی از قبیل پایگاه‌های کتاب خطی، کتاب چاپ سنگی، کتاب چاپی، مقاله، پایان‌نامه، عکس و سند، کتاب الکترونیکی، نشریات دیجیتال، مقاله الکترونیکی، بریده جراید و ... و همچنین در 26 پایگاه‌ تخصصی موضوعی مانند قرآن، پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، امام علی(ع)، امام جواد(ع)، بانوان فاطمی، نوروز، کرونا، دفاع مقدس و... بارگزاری شده و این درحالی است که پایگاه موضوعی امام جعفر صادق علیه‌السلام آخرین پایگاه تخصصی-موضوعی این کتابخانه دیجیتال است.
وی افزود: منابع دیجیتال موجود در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، تمام موضوعات دانش بشری به‌ویژه موضوعات حوزه آستان قدس رضوی، اهل بیت(علیهم‌السلام)، اسلام و ایران را در بر می‌گیرد. 


کریمی تصریح کرد: منابع اطلاعاتی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی که فاقد مسئله حق مؤلف باشد از طریق درگاه اینترنتی digital.aqr.ir در دسترس مستقیم محققان گوشه و کنار دنیا قرار دارد و دیگر آثار موجود به دلیل حفظ حق مؤلف، صرفاً از طریق ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال آستان قدس رضوی در سراسر کشور و همچنین سامانه خدمات تحویل مدرک این کتابخانه به اشخاص حقیقی واگذار می‌شود و سازمان‌ها نیز در قالب اشخاص حقوقی با استفاده از اشتراک IP، از امکان دسترسی به این اطلاعات برخوردارند.
گفتنی است کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با بیش از یک دهه فعالیت، از کتابخانه‌های دیجیتال مطرح در کشور است که تاکنون چندین میلیون منبع اطلاعاتی را طبق شیوه‌های مطرح علمی دیجیتال سازی کرده و تعداد زیادی از منابع دیجیتال را نیز گردآوری کرده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید