۱۳۹۹-۰۸-۲۷

آینده کتابخانه‌ها

امروزه به مدد ظهور فناوری‌های اطلاعاتی دیدن کتابخانه‌های پیشرفته و باشکوه بر روی صفحه نمایش رایانه یا تلویزیون برای هر فردی امکان‌پذیر است.

به طور حتم هیچ کس انتظار ندارد؛ به یک باره تحولی عظیم روی دهد و کتابخانه‌هایی به عظمت و شکوه کتابخانه کنگره آمریکا در شهرهای مختلف کشورمان ایجاد شوند؛ اما دیدن رشد و شتاب فزاینده کتابخانه‌های کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت این سوال را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که این کتابخانه‌ها چگونه توانسته‌اند در کشورهایی که فناوری‌های اطلاعاتی، دریافت اطلاعات را در هر زمان و هر مکان برای همگان میسر کرده است؛ به رشد و بالندگی خود ادامه دهند؟ به طور حتم نسل آینده از ما نخواهد پذیرفت که بگوییم فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی موجب اضمحلال کتابخانه‌ها شده‌اند. آنها کتابخانه‌هایی را می‌بینند که با استقبالی گرم از فناوری‌های نوظهور، آن را به خدمت گرفته‌اند.
ظهور و گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی بر کتابخانه‌ها تاثیر داشته‌اند؛ اما کتابخانه‌هایی هستند که توانسته‌اند؛ نیازهای متنوع و فزاینده جامعه خود را بشناسند و با ارائه پاسخ به این نیازها، پایداری خود را برای نسل‌های آینده تضمین کنند. تنوع و کیفیت چیزی است که نسل حاضر و به طور حتم نسل آینده در انتظار آن است.
این کتاب، ترجمه ویژه‌نامه نشریه اینسایدر است که در سال 2019 منتشر شد و به بیان تجربه و دیدگاه‌های مختلف در مورد آینده کتابخانه‌ها می‌پردازد و از این رهگذر، راهکارهایی عملی و قابل اجرا را پیش روی کتابداران می‌گذارد.
از جمله موضوعات مطرح شده در کتاب می‌توان تحول کتابخانه‌ها در قرن بیست و یکم، تاثیر فناوری‌های پیشرفته بر کتابخانه‌ها و آموزش، نقش انجمن‌های برخط شخصی در خدمات کتابخانه‌ها، تاثیر دستورالعمل‌های حق مولف اتحادیه اروپا بر کتابخانه‌ها و موارد دیگر را بیان نمود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید