۱۳۹۹-۰۸-۲۷

فناوری اطلاعات و کتابخانه‌ها

پیشرفت‌های فناوری اطلاعات، جامعه امروز را با تغییراتی بی‌سابقه مواجه کرده است. کاربرد این فناوری در سازمان‌ها به عنوان پاره‌ای از جامعه و کتابخانه‌ها به عنوان گونه‌ای از سازمان‌ها، دارای سه مرحله نوسازی، نوآوری و دگرگونی است.

مرحله آخر در کتابخانه‌ها با تبدیل منابع چاپی به دیجیتالی اتفاق می‌افتد و تمامی ابعاد کتابخانه‌ها را دستخوش تحول می‌کند. در دو دهه گذشته نسل جدیدی از کتابخانه‌ها به نام کتابخانه‌های دیجیتالی معرفی شده‌اند که در محیط شبکه به ارائه اطلاعات و خدمات می‌پردازند. با این وجود، به دلایل گوناگون بسیاری از کتابخانه‌ها در آینده‌ای قابل پیش‌بینی در وضعیت ترکیبی فعالیت و هم زمان منابع دیجیتالی و چاپی را ارائه خواهند کرد. کتاب فناوری اطلاعات و کتابخانه‌ها پس از تبیین تاثیرات فناوری اطلاعات بر جامعه و سازمان‌ها، نقش این فناوری را در کتابخانه‌ها و ابعاد گوناگون آنها از جمله مواد و منابع، کتابداران و کاربران و خدمات بیان می‌کند. این کتاب در شش فصل تهیه شده است که عبارتند از:
فصل اول: فناوری اطلاعات و تاثیرات آن؛ فصل دوم: از خودکارسازی تا دگرگون‌سازی؛ فصل سوم: نسل جدید کتابخانه‌ها؛ فصل چهارم: فناوری اطلاعات و مواد و منابع کتابخانه؛ فصل پنجم: فناوری اطلاعات و کتابداران و کاربران؛ فصل ششم: فناوری اطلاعات و خدمات کتابخانه
درانتهای کتاب پیوست، واژه‌نامه فارسی به انگلیسی، واژه‌نامه انگلیسی به فارسی، فهرست منابع و نمایه آورده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید