۱۳۹۹-۰۸-۲۹

افزایش 50درصدی منابع کتابخانۀ مرکزی بجنورد با مجموعۀ اهدایی آستان قدس رضوی

در پی اهدای 25هزار جلد کتاب از سوی آستان قدس رضوی به استان خراسان شمالی در هفتۀ کتاب، تعداد کتاب‌های کتابخانۀ مرکزی شهرستان بجنورد، 50درصد افزایش یافت.

به گزارش گنجینه رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اعلام خبر اهدای 25هزار جلد کتاب از سوی آستان قدس رضوی به این استان در هفتۀ کتاب اظهار داشت: این آثار در بین کتابخانه‌های مختلف استان توزیع می‌شود اما به دلیل ظرفیت بیشتر کتابخانۀ مرکزی بجنورد، 20هزار جلد از این آثار به این کتابخانه ارسال می‌شود که با این منابع اهدایی، تعداد آثار کتابخانۀ مرکزی شهرستان بجنورد از 40هزار جلد، به 60هزار جلد افزایش خواهد یافت.


وی با بیان اینکه در چهار سال اخیر 24 کتابخانۀ جدید در خراسان شمالی تأسیس شده است، گفت: در این چهار سال با تأسیس 24کتابخانه، اتفاق بزرگی در سرانۀ فضای مطالعۀ استان رخ داده که متناسب با آن تحول عمرانی، در حوزۀ نرم هم باید ورود پیدا کنیم تا با غنی‌سازی کتاب، زنجیرۀ مطالعه تکمیل شود.
حسین فرخنده با تأکید بر اینکه اهدای کتاب از سوی آستان قدس رضوی در راستای این حرکت رخ داده است، خاطرنشان کرد: افزایش سرانۀ مطالعه در جامعه به عوامل مختلف همچون، کتابخانه، کتاب، خانواده و مدرسه بستگی دارد که تأمین کتاب یکی از مهم‌ترین این حلقه‌ها است.
وی افزود: منابع اهدایی از سوی آستان قدس رضوی در موضوعات مختلف علوم انسانی، دینی،ادبیات، کودک و نوجوان، علمی، هنری و تاریخی دسته‌بندی می‌شود.


فرخنده در ادامه، به وضعیت کتاب‌خوانی در خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی از جهت سرانۀ فضای مطالعه بر اساس رأی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رتبۀ اول کشور را در سال 1397 به دست آورد. وی اضافه کرد: روستاهای خراسان شمالی در جشنوارۀ سالانه و ملی روستاهای دوستدار کتاب، در پنج سال اخیر در میان روستاهای برتر کشور قرار دارند و این درحالی است که در جشنوارۀ سالانه و ملی کتابخوانی رضوی نیز این استان در بین سه استان برتر کشور جا گرفته است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه این استان هنوز از نظر سرانۀ مطالعه فاصلۀ بسیاری با نقطۀ مطلوب دارد، ضمن قدردانی از مشارکت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از تداوم همکاری با این سازمان سخن گفت و بیان کرد: ظرفیت‌های مادی و معنوی آستان قدس رضوی در حوزۀ فرهنگی و موقوفات می‌توانند زمینه‌ساز اتفاقات خوشایندی در گسترش فرهنگ کتابخوانی در استان باشد.
گفتنی است، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تازه‌ترین حرکت خود در هفتۀ کتاب، بیش از 36هزار جلد کتاب را به مراکز مختلف فرهنگی در سراسر کشور و ولایت خور افغانستان اهدا کرد که تعداد 25هزار جلدِ آن به استان خراسان شمالی اختصاص یافت. این درحالی است که آمار کتاب‌های اهدایی آستان قدس به مراکز مختلف فرهنگی و مطالعاتی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از 60هزار جلد کتاب می‌رسد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید