۱۳۹۹-۰۹-۰۱

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی؛ تنها دارندۀ اولین نسخۀ دست‌نویس «وقایع اتفاقیه»

نسخه‌های دست‌نویس اولین شماره‌های روزنامۀ «وقایع اتفاقیه» به عنوان نخستین روزنامۀ رسمی کشور در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. این درحالی است، که وجود نمونۀ این نسخه‌ها در هیچ آرشیو دیگری گزارش نشده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس ادارۀ مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی از وجود تک‌نسخه‌های دست‌نویس 37 شمارۀ اول روزنامۀ «وقایع اتفاقیه»، نخستین روزنامۀ رسمی کشور که 175سال قبل کتابت شده، در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی، به عنوان بزرگترین آرشیو مطبوعات شرق کشور خبر داد.
ابراهیم حافظی با اعلام این خبر گفت: این روزنامه که قديمي‌ترين نشريه فارسي موجود درآرشيو مطبوعات آستان‌قدس رضوي است، طبق وصيت مرحومه اشرف‌السلطنه که همسر اعتمادالسلطنه، وزیر انطباعات دربار ناصر‌الدین‌شاه بوده است، به دست حاج سيدحسين نايب‌التوليه عرب در شعبان 1334 قمری به همراه یکصد و پنجاه جلد کتاب، وقف كتابخانه آستان قدس‌رضوی شده است.


وی ادامه داد: در این وقف‌نامه مهر و امضای مرتضی قلی طباطبایی، متولی وقت آستان‌قدس رضوی، و حسین‌بن سعید حسینی موسوی، نایب‌التولیه آن زمان به چشم می‌خورد و در بخشی ازاین وقف‌نامه آمده است: «...عموم مؤمنین و مسلمین از قرائت و مطالعه آن‌ها منتفع و بهره‌مند گردند و واقفه معظمه را به دعای خیر یاد و شاد نمایند، مشروط بر اینکه از شهر بند ارض اقدس بیرون نبرند و کمال محافظت را در ضبط و حفظ آن‌ها نموده بدون قبض به کسی ندهند و زیاد از سه ماه در خارج کتابخانه مبارکه نگاه ندارند و تولیت آن‌ها در هر عصری از اعصار به متولی‌باشی سرکار فیض آثار منقوض نمودند... ».


حافظی اضافه کرد: 37 شماره نخست این روزنامه به دو صورت دست‌نویس و چاپ‌سنگی منتشر شده که نسخه دست نویس آن به جز آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی در آرشیو دیگری در ایران مشاهده نشده است.
رئیس ادارۀ مطبوعات آستان قدس رضوی در ارتباط با این روزنامه توضیح داد: روزنامه وقايع اتفاقيه سومین روزنامه ايراني، دومین روزنامه فارسي زبان و اولين روزنامه رسمي كشور است كه برای نخستین بار در تاریخ جمعه پنجم ربيع‌الثاني 1267 قمری و با عنوان «روزنامچه اخبار دارالخلافه طهران»، به همت امير كبير و مديريت ميرزا جبار تذكره‌چي در تهران منتشر شد.


وی ادامه داد: از شماره دوم این روزنامه، نام آن به «وقایع اتفاقیه» تغییر کرد که به صورت هفته‌نامه و به تعداد 470 شماره به مدت 57 سال انتشار یافت و پس از آن با نام «روزنامه وقایع» و بعد از یک شماره با عنوان «روزنامه دولت علیه ایران» چاپ شده است.
حافظی خاطرنشان کرد: این روزنامه نخستین روزنامه‌ای است که آگهی و اعلان بازرگانی در آن چاپ شده است.
گفتنی است، پنجم ربیع‌الثانی، سالروز انتشار نخستین شماره از روزنامۀ «وقایع اتفاقیه» در سال 1267قمری است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید