۱۳۹۹-۱۰-۱۷

موزۀ آستان قدس رضوی؛ میراث‌دار تختی

گنجینۀ مدال موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی با اختصاص ویترینی مجزا برای نمایش مدال‌ها و نشان‌های قهرمانی مرحوم غلام‌رضا تختی، به عنوان تنها موزۀ صاحب مجموعه مدال‌های تختی، میراث‌دار این جهان‌پهلوان به شمار می‌رود.

به گزارش گنجینه رضوی، معاون امور موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی اعلام کرد: تاکنون بیش از هزار مدال، نشان، کاپ و تندیس ورزشی به موزۀ رضوی اهدا شده است که در حال حاضر افزون بر 352 قطعه اهدایی از 152 نفر در این موزه در حال نمایش است.
مهدی قیصری‌نیک با بیان اینکه جهان‌پهلوان تختی اولین مدال‌آور المپیک ایران است که برای ایران مدال طلا کسب کرد، مدال‌های مرحوم تختی را با 36 قطعه، زینت این گنجینه خواند و تصریح کرد: مدال طلای المپیک 1956 استرالیا، دو مدال نقرۀ المپیک 1952 فنلاند و 1960 رم، دو مدال طلای جهانی و یک مدال نقرۀ جهانی، یک مدال طلای آسیایی و بازوبند پهلوانی سال‌های 1335، 1336 و 1337، مهم‌ترین نشان‌های قهرمانی تختی در این ویترین است.


وی خاطرنشان کرد: اهدای مدال‌های مرحوم تختی به موزۀ آستان قدس رضوی به درخواست این جهان پهلوان در اواخر دهۀ 60، باعث پایه‌گذاری این گنجینه در موزه شد که پس از این حرکت بسیاری از ورزشکاران از این الگو پیروی کردند.
قیصری‌نیک همچنین با بیان اینکه بیشترین تعداد مدال‌های در حال نمایش متعلق به قهرمانان کشتی است، اظهار داشت: علیرضا دبیر نیز یکی از کشتی‌گیرانی است که طی مراسم با شکوهی در سال‌های اخیر تعداد 14 مدال قهرمانی و کمربند قهرمانی سال 1998 تهران را به موزه اهدا کرد.


لازم به ذکر است که غلامرضا تختی با یک مدال طلا و دو مدال نقرۀ المپیک، دو طلا و دو نقرۀ قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی، در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد. این ورزشکار محبوب در 17دی‌ماه 1346 درگذشت.
گفتنی است، گنجینۀ مدال موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثرحرم مطهر، با اختصاص 6 ویترین، مدال‌هایی از نام‌آوران عرصۀ پارالمپیک، کشتی، ورزش‌های رزمی و نخبگان علمی را به نمایش گذاشته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید