۱۳۹۹-۱۰-۲۵

20دی/ درگذشت آیه الله العظمی حاج حسن طباطبایی قمی در مشهد( 1428ق)

آیت الله حاج سید حسن طباطبایی قمی فرزند ارشد آیت الله العظمی حاج سید حسین طباطبایی قمی، از علمای حوزه علمیه مشهد که سال‌ها در جهت شکوفایی احکام نورانی اسلام و ترویج معارف حقه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مشغول تدریس و تبلیغ بود، در روز سوم صفر سال 1329قمری در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود.

ایشان در جوانی به همراه پدرش و به درخواست اهالی خراسان و سفارش میرزا محمد تقی خان شیرازی، به مشهد مهاجرت نمود و تحصیلات خویش را در آن شهر آغاز نمود. وی در وقایع قیام مسجد گوهرشاد در سال 1314 شمسی در شهر مشهد که نسبت به تغییر لباس و کشف حجاب روی داد، به عنوان اعتراض به همراه پدر بزرگوارش عازم تهران شد و پس از آن به دستور رضا خان به عتبات تبعید شدند.
آیت الله حاج آقا حسن قمی پس از ورود به عراق، سالیان متمادی در حوزه‌های علمیه کربلا و نجف اشرف از محضر اساتید و مراجع بزرگی مانند آیات عظام میرزای نائینی، آقا ضیاء الدین عراقی، شیخ محمد حسین اصفهانی، شیخ کاظم شیرازی و سایر مدرسین شاگردی نمود و به مقام اجتهاد و مرجعیت نایل گردید. ایشان پس از رحلت پدر خویش، جهت اداره حوزه علمیه مشهد و تربیت فضلای دینی به زادگاه خویش بازگشت و به تدریس و تربیت طلاب علوم دینی مشهد مشغول شد.
او پس از مدتی به دلیل وسعت ارتباطات، همراه با شجاعت ذاتی و حسن معاشرت در میان اقشار مردم محبوبیت خاصی پیدا کرد و به عنوان امام جماعت مسجد گوهرشاد انتخاب شد؛ به همین دلیل از ابتدای مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی، وی از پیشگامانی بود که در تمامی مراحل نهضت اسلامی مردم ایران همگام با سایر مراجع و علمای بزرگ و مبارز، نقش مهمی در پیشبرد انقلاب اسلامی ایفا نمود.
در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بیت آن عالم ربانی یکی از پایگاه‌های مردمی در پیشبرد اهداف بلند و موفق انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت. این عالم بزرگ هر شب مجلس نشر احکام و معارف دینی برگزار می‌کرد و سرانجام با سپری کردن یک قرن عمر و تلاش برای حفظ حریم تشیع علوی، در سال 1386 ندای حق را لبیک گفت و به رحمت ایزدی پیوست. پیکر این عالم ربانی با حضور باشکوه علما و مردم و پس از اقامه نماز توسط آیت الله وحید خراسانی در دارالزهد حرم رضوی به خاک سپرده شد.
منبع: مشاهير حوزه علميه خراسان: نگاهي به زندگينامه و خاطرات علما و بزرگان حوزه علميه خراسان/ عليرضا نوروزي؛ با همکاري و نظارت: مجتبي نوروزي.- مشهد: نسيم رضوان، ‎۱۳۹۰.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید