۱۳۹۹-۱۱-۰۵

8بهمن/ سالروز وفات حضرت ام البنین. روز تکریم مادران و همسران شهدا

ام البنین، دختر حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب بن ربیعه بن عامر بن صعصعه بن معاویه بن بکر بن هوازن است.

مادر او ثمامه از خانواده سهل بن عامر بن مالک بن جعفر بن کلاب می‌باشد. در زمان پیامبر(ص) جنگی بین قبیله‌ی هوازن و مسلمانان به وقوع پیوست. افراد این طایفه بزرگ اسیر مسلمین شدند و اموالشان به تصرف آنها درآمد. به خاطر اینکه حلیمه دایه پیامبر(ص) از قبیله هوازن بود، پیامبر(ص) افرادی را که در این جنگ به اسارت مسلمانان درآمده بودند، به احترام حلیمه آزاد نمودند. وقتی قبیله هوازن، این همه گذشت و جوانمردی از مسلمان دیدند، دسته دسته به اسلام روی آوردند.
 ام البنین دختری از این طایفه بود. او در خانه‌ای پرورش یافته بود که همه مردان آن به شجاعت و سخاوت معروف بودند و از علم و معرفت نیز بهره کافی داشتند. تاریخ گواهی می‌دهد که پدران و دایی‌های ام البنین در دوران قبل از اسلام جزء دلیران عرب محسوب می‌شده‌اند و مورخان آنان را به دلیری در هنگام جنگ ستوده‌اند.
پس از آنکه امیر المومنین علی(ع) به سوگ پاره تن پیامبر خدا(ص) یعنی سرور زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) شهیده راه ولایت و امامت نشست، برادرش عقیل را فراخواند و از او خواست برایش همسری از تبار دلاوران برگزیند تا پسر دلیری برای مولا به ارمغان آورد که سالار شهیدان حسین بن علی(ع) را در کربلا یاری کند.
ام البنین بعد از ازدواج با امیر المومنین(ع) دارای چهار پسر به نام‌های: عباس، عبدالله، جعفر و عثمان گردید که سرور همه آنان حضرت عباس(ع) می‌باشد. تمام فرزندان این بانوی بزرگوار در کربلا پس از پیکار با دشمنان ولایت، جام شهادت نوشیدند.
احمد بن سعید در حدیثی از امام محمد باقر(ع) روایت کرده که فرمود: بعد از واقعه کربلا، ام البنین علیها السلام، به قبرستان بقیع می‌آمد و برای پسرانش سوزناکترین و اندوهناکترین مرثیه را می‌خواند و ناله می‌کرد و مردم اطراف او جمع می‌شدند و در گریه و لابه و زاری با او شریک می‌گشتند؛ حتی مروان بن حکم( حاکم مدینه) در میان مردم به بقیع می‌آمد و با آنها در گریه و زاری شرکت می‌کرد.
این بانوی بزرگوار در عزای فرزندان شجاع و دلیر خود می‌گریست و می‌گفت: دیگر مرا ام البنین مخوانید زیرا که( این نام) مرا به یاد شیران بیشه می‌اندازد. من پسرانی داشتم که به نام آنها مرا ام البنین می‌خواندند اما دیگر فرزندی( پسری) ندارم.
از ویژگی‌های بسیار مهم ام البنین علیها السلام توجه به زمان و مسایل مربوط به آن است. وی پس از واقعه عاشورا از مرثیه خوانی و نوحه سرایی استفاده کرده تا ندای مظلومیت کربلائیان را به گوش نسل‌های آینده برساند.
این بانوی بزرگوار نزد مسلمانان جایگاهی ویژه دارد، بسیاری از آنان معتقدند او را نزد خداوند منزلتی والاست و اگر دردمندی او را به درگاه حضرت باری تعالی شفیع و واسطه قرار دهد، غم و اندوهش برطرف خواهد شد.
ام البنین به عنوان همسر شهید، مادر چهار شهید و طلایه‌دار پیام آوران کربلا پس از زینب کربلا سلام الله علیها که لحظه لحظه عمر خویش را با خدای خود معامله کرد و لحظه‌ای خطا و انحراف در زندگی وی راه نیافت( در سال 70 ه.ق) دار فانی را وداع گفت و در قبرستان بقیع در کنار سبط رسول خدا(ص)، امام حسن(ع) و فاطمه بنت اسد و دیگر چهره‌های درخشان اسلام به خاک سپرده شد.
منبع: ستاره درخشان مدينه حضرت ام‌البنين سلام‌الله عليها همسر باوفاي اميرالمؤمنين علي بن ابي‌طالب عليهماالسلام/ تأليف علي رباني خلخالي.- قم: مکتب الحسين عليه‌السلام، ‎۱۳۷۸.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید