۱۳۹۹-۱۱-۱۶

13بهمن/ درگذشت بانوی فاضله سیده فاطمه خاموشی (طاهایی)

در طول تاریخ همیشه افرادی بوده و هستند که به درجات بالایی از علم و عمل دست یافته و در پی آن برای شکوفایی فکری، فرهنگی و ایمانی مردم از هیچ خدمتی دریغ نورزیده‌اند. استاد معظمه فاطمه سیده خاموشی( طاهایی) نیز از همین گروه پر تلاش و خستگی‌ناپذیر بودند که عمر گرانمایه و ثمربخش خویش را در راه کسب و نشر معارف اسلامی به کار گرفته بودند.

استاد طاهایی در سال 1309 هجری شمسی مطابق با اول محرم، پا به عرصه وجود نهادند. پدر بزرگوار استاد فرزانه، حاج سید عبدالله خاموشی از تجار بنام، متدین و مورد اعتماد بازار تهران به شمار می‌رفتند. استاد خاموشی در سن دوازده سالگی طی مراسمی ساده به عقد سید جلال الدین طاهایی درآمدند. تحصیلات کلاسیک ایشان به خاطر برنامه بی‌حجابی و چادربرداری رژیم پهلوی در هیچ آموزشگاهی سپری نشد، اما پدر استاد با آوردن معلم خصوصی به منزل باعث شدند ایشان دروس دوره‌های فوق را خارج از مدرسه و با موفقیت بگذرانند. در آن زمان، به هیچ وجه امکان تحصیلات حوزوی برای خواهران مرسوم نبود؛ لذا استاد در ابتدا دروس عربی، اخلاق، تفسیر و احکام را نزد حجه الاسلام سید هاشم طاهایی پدر( پدر شوهر) و همچنین سید جلال الدین طاهایی( همسر) آموختند؛ اما بعدها عشق به آموختن بیشتر و داشتن هدفی بالاتر باعث شد که درس را ادامه داده و از محضر اساتید بزرگی از جمله مرحوم آیه الله میرزا جواد آقا تهرانی( دایی بزرگوارشان)، آیه الله سید علی خامنه‌ای( مقام معظم رهبری)، آیه الله نهاوندی و ... کسب فیض نمایند.
فعالیت‌های فرهنگی استاد از سال 1335 و در مشهد مقدس آغاز شد. شرایط فرهنگی بانوان آن دوره بسیار سخت و به طور یقین تشکیل کلاس‌های معارف اسلامی و تدریس علوم دینی توسط یک خانم برای خیلی از افراد غیر قابل هضم بود و موانعی بر سر راه ایشان توسط عده‌ای ایجاد شد. اما به یاری حق بانوان مشتاق و علاقه‌مند گرد شمع ایشان حلقه زده و عده زیادی برای یادگیری علوم اسلامی در مجالس ایشان گرد می‌آمدند، به طوری که منزل گنجایش خواهران را نداشت. با تشویق و پشتیبانی مرحوم آیت الله میلانی و همت یکی از خیرین( مرحوم آقای ناصری) و اهدای زمین در سال 1345 ساختمانی جهت تدریس به نام مکتب نرجس بنا گردید. در دوران رژیم پهلوی که همه چیز حتی قرآن و اهل بیت( علیهم السلام) را بازیچه گرفته بود و بر سر راه پویندگان اسلام راستین موانع ایجاد می‌نمود، استاد طاهایی بار سنگین امانت الهی را بر دوش کشیده مقاوم و استوار در برابر تهدیدات دشمن به فعالیت‌ها و مبارزه‌های سیاسی خود ادامه دادند، به طوری که وقتی مکتب نرجس در سال 1353 توسط ساواک تعطیل شد، جلسات استاد و سخنرانی‌های افشاگرانه ایشان در مسجد النبی و منازل افراد معتمد برگزار شد.
در سال‌های ابتدایی تاسیس مدرسه علمیه نرجس، مسئولیت آموزش طلاب فقط به عهده استاد طاهایی بود. ایشان دروس عاوم پایه چون منطق، ادبیات عرب، اصول، فقه و کلام را با استفاده از کتاب‌هایی مانند حادی عشر، منطق مظفر، حاشیه ملا عبدالله، جامع المقدمات و ... تدریس می‌نمودند. اما در دهه اخیر به علت مسئولیت‌ها و مشغله‌های فراوان استاد در عرصه تعلیم، تنها در برنامه‌های صبحگاهی حوزه علمیه نرجس از محضر ایشان کسب فیض می‌شد.
استاد طاهایی خارج از مدرسه علمیه نرجس نیز فعالیت‌هایی در عرصه تعلیم داشته‌اند و دروسی چون اخلاق و معارف اسلامی و الهیات را در مراکز تربیت معلم و دانشکده‌ها ... تدریس کرده و همکاری با چندین سایت علمی تربیتی نیز از دیگر فعالیت‌های ایشان در عرصه تعلیم می‌باشد. مرحومه فاطمه سید خاموشی، چهارشنبه 13 بهمن سال 1388، به دیار باقی شتافت. از این استاد بزرگ کتاب‌های زیادی منشر شده است که می‌توان کتاب شرحی بر خطبه فدک، معیار شناخت شیعه و ... را نام برد.
منبع: پایگاه معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور. 1392    

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید