۱۳۹۹-۱۱-۱۶

ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س). روز زن

تولد حضرت فاطمه (س) مصادف با بیستم جمادی الثانی سال دوم بعثت می باشد. در روایتی آمده که حضرت فاطمه (س) در جمعه متولد شد و مكان تولد حضرت زهرا (س) در شهر مكه و در خانه خديجه بوده است. اين خانه در محله‏اى است كه در گذشته به آن «زقاق العطارين» يعنى كوچه عطارها مى ‏گفتند.

رسول خدا (ص) تا هنگام هجرت، در آن خانه ساكن بود. خانه مباركى كه بارها در آن فرشته وحى بر پيامبر (ص) نازل گرديد. اين خانه بعدها به صورت مسجد درآمد.
روزی عایشه از پیامبر(ص) علت بسیار بوسیدن حضرت فاطمه(س)را پرسید. ایشان در جواب فرمودند: (( اصل و ریشه فاطمه(س) از سیب بهشتی است و زمانی که او به معراج رفت و به بالاترین آسمان‌ها رسید، جبرئیل آن سیب را به نزد او در بهشت آورد.
ایشان هشت سال با پدر بزرگوارش در مکه بود و سپس همراه بقیه مسلمانان به مدینه هجرت نمودند. یک سال بعد با حضرت علی (ع) ازدواج کرد. حضرت فاطمه (س) به ۹ اسم خوانده می شود: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، مرضیه، محدثه، زهرا. همچنین ایشان به ۱۰۴ لقب خوانده می شود. از امام صادق(ع) نقل شده است که: (( او زهرا نام گرفت، زیرا خداوند او را از نورش خلق نمود؛ سپس هنگامی که به دنیا آمد و درخشید، آسمان‌ها و زمین به نورش منور گشت تا آن جا که دیدگان فرشتگان تار شد و آنان به سجده خداوند افتاده، گفتند: ای خدا و سرور ما! این چه نوری است؟ خداوند به آنان وحی کرد: این نور از نور من است که در آسمان قرار داده‌ام و آن را از نور عظمتم خلق نموده‌ام...))
این روز بزرگ در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان روز زن هم نامگذاری شده است. انتخاب روز میلاد با سعادت کوثر قرآن حضرت زهرا(س) به عنوان روز زن در جمهوری اسلامی ایران بیانگر احترام و دادن منزلت و ارزش ویژه به زنان در ایران است. در این روز جشن با شکوهی در سراسر ایران برگزار می‌شود و از زنان و مادران به دلیل نقش ویژه آن در کانون خانواده، سازندگی در جامعه و اجتماع و تربیت نیکوی فرزندان، قدردانی می‌شود.
منبع:
1- چهارده اختر تابناک، زندگاني چهارده معصوم - عليهم‌السلام (کوتاه و بزبان ساده)/ تاليف احمد احمدي بيرجندي.- [مشهد]: آستان قدس رضوي، ‎۱۳۶۴.
2- زندگاني چهارده معصوم عليهم‌السلام/ حسين مظاهري؛ پاورقي ولي فاطمي.- تهران: پيام آزادي، ‎۱۳۷۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید