۱۳۹۹-۱۱-۱۹

خاطرات زندان: گزيده‌اي از ناگفته‌های زندانيان سياسی رژيم پهلوي

این کتاب به بررسی خاطرات، مسائل و مشکلات مبارزان انقلاب در زندان‌های مخوف رژیم پهلوی پرداخته است. خمیر مایه اصلی متن به بیان خاطرات، نحوه مبارزات، بینش و اعتقادات و روش زندگی نسلی پرداخته که بیش از چهار دهه از مبارزات آنان می‌گذرد.

خاطرات مورد نظر به ترتیب زمان و موضوع حادثه انتخاب شد. خاطرات قبل از دستگیری، دستگیری و ورود به زندان در ابتدای کار و خاطرات فرار و آزادی از زندان در انتها قرار گرفت. تنوع مطالب کتاب، نسبت مستقیم با رویدادهای زندان دارد. بدین ترتیب، فراوانی خاطرات مربوط به دستگیری، بازجویی و شکنجه بسیار بیشتر از مسئله‌ای همچون حضور در دادگاه می‌باشد.
در متن کتاب تعداد چهار مورد خاطره قبل از دستگیری، ده مورد دستگیری، نه مورد بازجویی و شکنجه، ده مورد شرایط زندان، دو مورد دادگاه، پنج مورد اعتصاب و شورش، یازده مورد مسائل داخلی زندان، نه مورد تفریحات و سرگرمی، هفت مورد ملاقات و مسائل خانوادگی، پنج مورد فرار و آزادی و در پایان دو خاطره از تمامی وقایع زندان، گنجانده شده است.
استفاده از خاطرات افراد یاد شده به صورت تصادفی بوده و براساس جذابیت خاطره انتخاب شده است. همچنین شیوه تدوین خاطرات در نهایت امانتداری به اصل موضوع صورت گرفته است.
از جمله موضوعات مطرح شده در کتاب می‌توان پزشک انقلابی( بهزاد نبوی)، ساک اسناد( حسین مطیعی‌راد)، در اوین چه گذشت( طاهره سجادی)، رسومات سلولی( محمد زنگنه) و موارد دیگر را ذکر نمود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید