۱۳۹۹-۱۱-۲۱

21بهمن/ شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان امام خمینی(ره) توسط مردم( 1357-ش)

ساعت 2 بامداد اولین حلقه محاصره گارد جاویدان به وسیله همافران شکست.

آنها به خیابان آمدند و سلاح‌های خودشان را به مردم دادند. سربازان نیروی زمینی به مردم پیوستند. فرماندار نظامی تهران ساعت منع عبور و مرور را از ساعت 30/16 تا 5 صبح روز بعد اعلام کرد. به فرمان امام خمینی(ره) مردم با سرازیر شدن در خیابان‌ها حکومت نظامی را شکستند. مینی‌بوس‌ها و ماشین‌های وابسته به ستاد کمیته امداد امام خمینی، با بلندگو، لغو اعلامیه فرماندار نظامی را در سطح تهران اعلام کردند و به این وسیله جلوی کودتا گرفته شد.  نبرد خونین میان واحدهای مسلح در تهران آغاز شد.
سیل جمعیت از نقاط مختلف تهران برای کمک به مدافعان پایگاه هوایی سرازیر شد. گروهی از افراد گارد جاویدان خلع سلاح شدند. مردم همدان، ساوه و کرج با شنیدن خبر حرکت لشگر قزوین و کرمانشاه برای کمک رساندن به نیروی گارد، تمامی راه‌های منتهی به تهران را بستند.  با توجه به درگیری‌ها و فرا رسیدن شب مردم بیدار بوده و به سنگربندی پرداختند.
منبع:
1-راهنماي بزرگداشت ايام‌الله: دستورالعمل برپايي مراسم و بزرگداشت مناسبتها با تکيه بر شيوه‌هاي نوين/ تهيه و تدوين معاونت پژوهش و برنامه‌ريزي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي.- تهران: هماهنگ، ‎۱۳۸۳.
2-طلوع خورشيد: سال‌شمار زندگاني امام خميني قدس سره/ علي اکبر ذاکري.- قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، ‎۱۳۹۱.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید