۱۳۹۹-۱۱-۲۱

22بهمن/ پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سقوط نظام شاهنشاهی( 1357-ش)

در این روز، رادیو و تلویزیون به اشغال نظامیان درآمد. گروه‌های مسلح با مراجعه به منزل حضرت امام (ره) پشتیبانی خود را از ایشان اعلام کردند.

تهران، صحنه جنگ خونین مسلحانه شد. مرکز ژاندارمری در میدان انقلاب به تصرف نیروهای انقلابی درآمد. اولین پادگانی که مورد حمله قرار گرفت، پادگان عشرت آباد بود. بعد از پادگان عشرت آباد به ترتیب پادگان‌های عباس آباد، باغشاه و جمشیدیه به اشغال نیروهای انقلاب درآمد. بعد از چهار ساعت نبرد سنگین کمیته ساواک فتح شد. طی 36 ساعت 235 نفر شهید شدند. آخرین سنگرهای رژیم طاغوت فرو ریخت. نخست‌‌ وزیری، شورای سلطنت، مجلسین شورا و سنا، پادگان‌های ژاندارمری و شهربانی و رادیو تلویزیون به اشغال مردم درآمد. نصیری جلاد ساواک، رحیمی فرمانده حکومت نظامی تهران، هویدا نخست‌ وزیر سابق و ناجی، فرماندار نظامی اصفهان توسط مردم دستگیر شدند. سرانجام در این روز انقلاب اسلامی ایران با جانفشانی و فداکاری کلیه اقشار ملت پیروز شد و زنجیر اسارت و بردگی2500 سال سلطنت ستمشاهی از پیکر رنج دیده مردم آزاده و مظلوم ایران گسسته گشت.
امام خمینی(ره) طی پیامی در روز 22 بهمن از مردم خواستند به سه نکته توجه بیشتری داشته باشند:
(( ... از شما می‌خواهیم که اولا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوب‌گران مغرض به عملیاتی از قبیل غارت، آتش‌سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزنند. دشمن برای خراب کردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان، دست به چنین کارها می‌زنند تا نهضت ما را ارتجاعی و وحشیانه قلمداد نمایند. من اکیدا اعلام می‌کنم که هر کس دست به چنین عملیاتی بزند، از جامعه اسلامی مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است.
ثانیا: توجه داشته باشید که انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسائس بهره‌مند است و توطئه‌ها در کمین ماست. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمان‌های رهبری و دولت موقت اسلامی است که همه توطئه‌ها را نقش بر آب می‌سازد.
ثالثا: افرادی از دشمن که به عنوان اسیر در اختیار شما قرار می‌گیرند هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید. همچنان که سنت اسلامی است به اسیران محبت و مهربانی کنید و البته دولت اسلامی به موقع آن‌ها را محاکمه و عدالت را در مورد آن‌ها اجرا خواهد کرد...))
منبع:
1- راهنماي بزرگداشت ايام‌الله: دستورالعمل برپايي مراسم و بزرگداشت مناسبتها با تکيه بر شيوه‌هاي نوين/ تهيه و تدوين معاونت پژوهش و برنامه‌ريزي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي.- تهران: هماهنگ، ‎۱۳۸۳.
2- طلوع خورشيد: سال‌شمار زندگاني امام خميني قدس سره/ علي اکبر ذاکري.- قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، ‎۱۳۹۱.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید