۱۳۹۹-۱۱-۲۶

اهدای 15هزار جلد کتاب از سوی آستان قدس رضوی به خراسان شمالی: کتابخانه‌های خراسان شمالی در آستانۀ سال جدید نونوار می‌شوند

هم‌زمان با آغاز ماه رجب، 15هزار جلد کتاب اهدایی آستان قدس رضوی به خراسان شمالی ارسال شد.

به گزارش گنجینه رضوی، هم‌زمان با آغاز ماه رجب و در آستانۀ سال جدید، محمولۀکتاب حاوی 15هزار جلد کتاب چاپی از سوی کتابخانۀ آستان قدس رضوی به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی اهدا شد.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه در پنج سال گذشته تعداد 25 کتابخانه به کتابخانه‌های این استان افزوده شده است، خاطرنشان کرد: استان خراسان شمالی از نظر سرانه فضای کتابخانه‌ای جزو سه استان اول کشور است. دکتر علی‌محمد جهانی گفت: درحال حاضر استان خراسان شمالی از 72 کتابخانه و حدود 845 هزار جلد کتاب برخوردار است که می‌توان گفت در ازای هر فرد یک کتاب در کتابخانه‌های این استان وجود دارد.


او با اشاره به اینکه سرانۀ عضویت در کتابخانه‌ها در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار داشت: تا پیش از کرونا بیش از 7هزار نفر عضو در کتابخانۀ مرکزی بجنورد ثبت شده است. وی به نیاز این استان به کتاب اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر خرید کتاب توسط دولت کمتر شده است و این درحالی است که ما برای تجهیز کتابخانه‌هایمان نیاز زیادی به کتاب داشتیم که با مجموعه‌های اهدایی آستان مقدس رضوی قطعاً تعدادی از کتابخانه‌های تازه تأسیس ما نونوار می‌شوند. جهانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ارزش ریالی کتاب بسیار بالا رفته است و تهیه آن برای مناطق محروم بسیار سخت است، اهدای این مجموعه کتاب کمک بسیار زیادی به تجهیز کتابخانه‌های ما می‌کند.


این مقام مسئول به اولویت‌های تجهیز کتابخانه‌های خراسان شمالی پرداخت و بیان کرد: با توجه به تعداد 7هزار نفری اعضای کتابخانۀ مرکزی بجنورد و از آنجا که کتاب باید خوانده شود و در دسترس باشد، اولویت ما کتابخانۀ مرکزی اُستان است. وی همچنین نیازسنجی موضوعی و منطقه‌ای را یکی دیگر از شرایط توزیع این کتاب‌ها ذکر کرد و گفت: این آثار توسط کارشناسان ما طی چند روز و در موضوعات مختلفی انتخاب شدند که به ویژه موضوعات علمی، کشاورزی، روستایی و دینی بر اساس نیاز و ضرورت کتابخانه‌ها تقسیم خواهد شد.


وی مجموعه کتاب‌های اهدایی را از جهت موضوعی ارزشمند دانست و افزود: از آنجا که تعداد اولیۀ کتاب در کتابخانه‌های روستایی حدود 1000 تا 1500 نسخه است. اگر بخواهیم کتابخانه‌های روستایی را تجهیز کنیم، حداقل 10 کتابخانه روستایی حدود 100درصد به کتاب‌هایشان اضافه می‌شود.
همچنین حسین خسروی، معاون کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این خصوص با بیان اینکه این کتابخانه از ابتدای سال بیش از 52 هزار جلد کتاب را به مجموعه‌ها و مراکز فرهنگی در سراسر کشور اهدا کرده است، از اهدای چندین مجموعه کتاب به 12 مرکز در آیندۀ نزدیک خبر داد.
شایان ذکر است، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چندی پیش در نشست خبری با اصحاب رسانه از اهدای این مجموعه به خراسان شمالی خبر داده بود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید