۱۳۹۹-۱۲-۰۴

اسناد جشن‌های 300 سالۀ علوی در حرم رضوی

اسناد به جا مانده از برگزاری مراسم جشن میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) در حرم مطهر امام‌رضا(ع)، از قدمت بیش از 300 سالۀ این مراسم روایت می‌کند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس اطلاع‌رسانی و ارائۀ خدمات در مخازن مرکز اسناد آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه مرکز اسناد آستان قدس تنها مرکزی است که کلیۀ اسناد آستان قدس رضوی در آن نگهداری می‌شود، از وجود اسناد برگزاری جشن میلاد امام علی(ع) در این مرکز خبر داد.
کاظم جهانگیری به قدیمی‌ترین سند با این موضوع اشاره کرد و گفت: سند مربوط به اواخر دورۀ صفویه در سال 1124 هجری قمری که در آن به برگزاری میهمانی و پذیرایی اشاره شده، قدیمی‌ترین سند در این ارتباط است.


وی با بیان این‌که شیوۀ پذیرایی، زمان، مکان، هزینه‌های برگزاری مراسم در آستان حضرت رضا(ع) و مسائلی از این دست در این اسناد ذکر شده است، افزود: تهیۀ شربت و شیرینی، چراغانی صحن‌ها، برپایی مجلس سلام، دعوت از صاحب‌منصبان و برگزاری مراسم در ایوان طلا (نادری) از مواردی است که در  این اسناد به آنها اشاره شده است.
جهانگیری همچنین از ذکر عناوین برخی مشاغل مرتبط با جشن در این اسناد سخن گفت. او تصریح کرد: «دستور متولی‌باشی آستان قدس به دربان‌باشی کل مبنی بر فرش کردن ایوان طلای نادری و چراغانی هر دو صحن قدیم و جدید برای برگزاری مجلس سلام به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) در سال 1297 قمری»، «دستور متولی‌باشی یا نایب‌التولیه به تحویل‌داران کل یا دربان‌باشی‌ها جهت برپایی مراسم میلاد حضرت علی(ع)» و «هزینه‌های تهیۀ شربت و شیرینی برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت علی(ع) در حرم مطهر رضوی در سال 1288 قمری» و همچنین هزینۀ چراغانی صحن قدیم و جدید حرم مطهر در 13رجب 1284 قمری از جمله اسناد این مجموعه است.
گفتنی است که مرکز اسناد ومطبوعات آستان قدس رضوی با بیش از 13میلیون و 500هزار برگ سند تاریخی از نقاط مختلف کشور، یکی از بزرگترین مراکز اسنادی کشور به شمار می‌رود که اسناد دورۀ صفویۀ آن در یونسکو به ثبت رسیده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید