۱۳۹۹-۱۲-۱۲

در پنجمین سالگرد ارتحال اولین تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت: نفایس اهدایی آیت‌الله واعظ طبسی به حرم مطهر رونمایی شد

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با رونمایی از آثار نفیس اهدایی تولیت فقید آستان قدس رضوی به حرم مطهر، سالروز ارتحال این عالم وارسته را گرامی داشت.

به گزارش گنجینۀ رضوی، در آستانۀ پنجمین سالگرد ارتحال اولین تولیت آستان قدس رضوی در دوران انقلاب، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در هفتادوششمین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی خود از نفایس اهدایی این عالم بزرگ به آستان قدس رضوی رونمایی کرد. علی کریمی قدوسی و سیداحمد علوی، قائم‌مقامان دورۀ تولیت آیت‌الله عباس واعظ طبسی؛ سیدرضا شالفروشان، رئیس خزانه‌داری کل آستان قدس رضوی؛ علیرضا اسماعیل‌زاده، مدیرکل توسعه و نظارت بر نذورات و موقوفات آستان قدس؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی‌فرهنگی آستان قدس و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مهمانان ویژۀ این مراسم بودند.
در این مراسم از دونسخۀ قرآن خطی نفیس اهدایی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی به کتابخانۀ آستان قدس رضوی رونمایی شد. سیدرضا صداقت‌حسینی، کارشناس نسخ خطی آستان قدس در خصوص این قرآن‌ها توضیح داد: یکی از این نسخ، قرآن کاملی است که در سال 1245 قمری به خط نسخ بسیار زیبا کتابت شده و دارای ترجمه است. وی افزود: این نسخه دارای حواشی توضیحی و شأن نزول و خواص سوَر است که به خط نستعلیق در حاشیۀ نسخه کتابت شده است و در سال 1384 به دست آیت‌الله واعظ طبسی به کتابخانه اهدا شده است.


وی به معرفی دیگر نسخۀ قرآن رونمایی شده پرداخت و گفت: این قرآن در سال 1319 توسط علی خوانساری به خط نسخ مشکول کتابت شده است. صداقت‌حسینی ادامه داد: بین سطور تمام صفحات این اثر زراندازی شده و دو صفحۀ اول دارای کتیبۀ صدرو و ذیل است. او همچنین حواشی زنجیره‌ای و تزئینات مرصع و مذهب را از دیگر امتیازات این نسخه برشمرد و اظهار داشت: این قرآن در قطع بسیار کوچک جیبی و عمامه‌ای است که خطوط آن با ذره‌بین قابل مشاهده است و در سال 1391 به دست تولیت فقید به کتابخانه رضوی اهدا شده است.


همچنین در حاشیۀ این مراسم، برخی آثار اهدایی این عضو فقید خبرگان رهبری به حرم مطهر در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته است. یک جلد قرآن فلزی منقوش آب‌طلا کاری شده، عصای چوبی نگین‌نشان بسیار نفیس، احکام انتصاب ایشان به سمت سرپرستی و نیز تولیت آستان قدس رضوی و همچنین کسب اجازه از امام خمینی(ره) در خصوص بازسازی شهر هویزه از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.


گفتنی است، مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، دو نسخه خطی قرآن کریم، شِش نسخه کتاب چاپ‌سنگی، 27 اثر نفیس موزه‌ای از جمله تابلوی مرصع حدیث سلسله‌الذهب با استفاده از سنگ‌های فیروزه و عقیق و یک تخته قالیچه تمام ابریشم با طرح لچک ترنج که اغلب از سوی شخصیت‌های مختلف به ایشان اهدا شده بود و همچنین 5هزار و 600 نسخه نشریات ادواری شامل مجله، روزنامه و سالنامه به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی در موضوعات مختلف اسلامی، فرهنگی و علمی را به آستان قدس رضوی اهدا کرده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید