۱۳۹۹-۱۲-۲۷

روزشمار ملی شدن صنعت نفت در لابه‌لای اسناد

مرکز اسناد آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از اسناد تاریخی مهم از ملی شدن صنعت نفت را در اختیار دارد که نامه‌نگاری‌های دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی به مراکز و جمعیت‌های مختلف از جملۀ آنها است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات در مخازن اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به تصویب طرح ملی‌شدن صنعت نفت ایران با نام «سعادت ملت ایران» در روز 29 اسفند 1329 شمسی توسط مجلس سنا، از وجود اسناد مهم تاریخی دربارۀ این رویداد بزرگ تاریخ‌ساز در این مرکز خبر داد.
کاظم جهانگیری در این باره توضیح داد: از مهم‌ترین موضوعات این اسناد، پیام دکتر مصدق به دانشجویان ایرانی مقیم خارج، تلگراف و نامه‌های افراد مختلف داخلی و خارجی به دکتر مصدق، بیانیه‌ها در حمایت از این امر، تقاضاهای مردم و مسئولین و احزاب در راستای ملی‌شدن نفت و تلگراف علما به یکدیگر از جمله تلگراف آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی به علمای یزد با محتوای ملی‌شدن نفت و همراه کردن آنان با این جریان است.

وی افزود: درخواست روزنامه‌ها و نشریات از علما برای حمایت از این امر، مخالفت‌های افراد مختلف با ملی‌شدن صنعت نفت در قالب نامه و بیانیۀ اعتراض به دکتر مصدق، پيام دانشگاهيان دانشگاه مشهد به مناسبت سالروز قيام 30 تير با حمايت از دکتر مصدق و این نهضت و برگزاری جشن‌های مختلف به مناسبت ملی‌شدن صنعت نفت از دیگر اسناد موجود در این مرکز است.
جهانگیری به یکی از قدیمی‌ترین اسناد موجود در این باره اشاره کرد و گفت: بيانيۀ احزاب در تاریخ 1326 شمسی در اعتراض به واگذاري امتيازات نفتي به انگلستان و رقابت شوروي و انگليس در گرفتن امتياز و نيز لزوم ملي شدن نفت، جزو قدیمی‌ترین اسناد این مجموعه در موضوع ذکرشده است.


وی همچنین به ادامۀ تلاش‌های آیت‌الله کاشانی در حفظ این قانون در سال‌های بعد اشاره کرد و گفت: اسنادی از بیانیه‌ها و نامه‌های آیت‌الله کاشانی برای روشنگری و مقابله با بستن قراردادهای مخالف قانون ملی شدن صنعت نفت موجود است که نامه‌ای روشنگرانه به تاریخ 14 بهمن 1332 شمسی خطاب به مردم ایران، در اعتراض به تجدید رابطه نفتی با انگلستان یکی از این موارد است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید