۱۴۰۰-۰۱-۰۷

نوروز و فلسفه هفت سین

همه طبقات، با عقاید و قومیت‌های مختلف جشن نوروز را گرامی می‌دارند.

در طول تاریخ، با آنکه حکومت‌ها سعی داشته‌اند از آن در جهت منافع خود استفاده نمایند، ولی سنت نوروزی راه خود را پیموده و هیچ انحراف یا رکودی را نپذیرفته است.
از جمله موضوعاتی که در این کتاب آمده است می‌توان به خاستگاه نوروز، فلسفه هفت سین، قداست عدد هفت، اشیای هفت سین، راز حرف سین و غیره اشاره نمود.
در قسمتی از کتاب آورده شده است: (( برای آنکه بخواهیم به مفاهیم اصلی سفره هفت سین دست یابیم، باید به رازهای سر به مهری که بیم‌ها و امیدها به وسیله آن بیان می‌شده است، دست یابیم. این رازها، هر یک، نشانه‌ای از یک فلسفه و اعتقاد بوده که با شکل و علامتی تفسیر می‌شده است. به عنوان مثال انگاره نیلوفر، نشانه تقدس بوده است و انگاره خورشید به معنای تابستان و آغاز سال نو.
برای نمونه در زمان قدیم صور فلکی، مبنای آغاز، میانه و پایان سال بوده است. چنانچه می‌بینیم ثور، به معنای آغاز فصل بهار و اسد به عنوان علامت آغاز تابستان، نقوشی است که آمد و شد فصول را نشان می‌دهد. داریوش، شاه ایران در ستون‌های تخت جمشید، این نمادها را به صورت درگیری و برخورد شیر و گاو نموده است. بسیاری از علائمی که هخامنشیان بر کاخ‌های خود حجاری کرده‌اند، نشانه‌هایی از علوم است که با دقت در آنها می‌توان از راز و رمزهایی که در درونشان نهفته است، پرده برداشت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید