۱۴۰۰-۰۱-۱۱

خدمات کودکان

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، برای ارائۀ خدمات تخصصی به کودکان، کتابخانۀ تخصصی کودک را در کتابخانۀ مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی (ره) از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در منطقۀ خواجه ربیع، در فضایی به وسعت 100 مترمربع، افتتاح کرده است.

این کتابخانه با تجهیزات ویژۀ کودکان، آماده‌سازی شده است و در طراحی آن، علاوه بر استفاده از نظر مشاوران، دیدگاه شخصی کودکان نیز، اعمال شده است و شامل بخش‌های مختلف مانند سالن مطالعه، بخش امانت، فضای بازی، بخش کتب مرجع، سالن نشریات و مطبوعات و فضای کارگاهی و آموزشی است.
      منابع این مرکز از برترین‌های حوزۀ کودک و منتخبان جشنواره‌های داخلی و خارجی، انتخاب و خریداری شده است که شامل کتاب، نشریات کودکان، بازی فکری، کتب مورد نیاز والدین راجع به کودکان، کتب مرجع ویژه کودک و بازی‌های جسمی- حرکتی است.
      برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، همچون هر ماه با یک امام، معرفی فصول، نمایش فیلم و مسابقه، آشنایی با متون کهن فارسی با زبان کودکانه، دین شناسی، قصه و مثَل، حرم شناسی، ایران شناسی و هنر، جزء برنامه‌های این کتابخانۀ تخصصی برای کودکان است.
      این کتابخانه همه روزه، به جز روزهای تعطیل، از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 18 پذیرای کودکان و نوجوانان 3 تا 11 سال است. کودکان 3 تا 8 سال، علاوه بر امکان امانت سه کتاب به مدت یک ماه، می‌توانند از فضا و امکانات کتابخانه بهره‌مند شوند و دختران و پسران 9 تا 11 سال نیز از امکان امانت کتاب برخوردارند.
      افزون بر این، برای تشویق کودکان به کتاب و کتاب خوانی، در برخی دیگر از کتابخانه‌های وابستۀ آستان قدس رضوی، خدمات خاصی از طریق ایستگاه‌های کودک به آنان داده می‌شود. ایجاد فضای مناسب و شاد ویژه کودکان و آرامش خاطر مادرانی که کودک خود را به کتابخانه می‌آورند از جمله اهداف راه‌اندازی این ایستگاه‌های کودک به شمار می‌رود. در این ایستگاه‌ها علاوه بر امکان تورق و امانت کتاب‌های کودکان، وسایل آموزشی، سرگرمی و بازی نیز وجود دارد. همچنین، در مناسبت‌های مختلف نیز، فعالیت‌هایی از جمله بازدیدهای گروهی، قصه‌گویی و مسابقات نقاشی در ایستگاه‌های کودک برگزار می‌شود.
      در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، هنوز فضایی ویژه و مشخص برای ارائۀ خدمات تخصصی به کودکان، در نظر گرفته نشده است، اما در برخی از بخش‌های کتابخانه، مانند ورودی تالار قفسه باز بانوان، برای کودکانی که همراه با مادرانشان به کتابخانه مراجعه می‌کنند، فضایی در نظرگرفته شده است و تعدادی کتاب کودک در این مکان ویژه، در دسترس آنها قرار می‌گیرد.
      افزون بر این، بخش سمعی و بصری کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با بهره‌مندی از حدود دوهزار نرم افزار فارسی و لاتین در موضوعات مختلف مانند آموزش قرآن و معارف اسلام، سرودهای مذهبی، آموزش‌های قبل از دبستان، شعر و داستان کودکانه، نقاشی، سرگرمی، بازی‌های کودکان، بازی‌های رایانه‌ای والدین و نوجوانان، آموزش زبان انگلیسی، دایره‌المعارف‌های ویژۀ کودکان و کتاب‌های الکترونیکی، به اعضای کودک و نوجوان خدمت‌رسانی می‌کند.
      امانت منابع کودک به اعضای کودک و نوجوان و یا والدین آنان، تمدید تلفنی و اینترنتی منابع کودک، امانت بسته‌های مربوط به زبان انگلیسی کودکان، امانت منابع لاتین برای تقویت زبان آموزان در تمامی گروه‌های سنی، امانت کتاب‌های صوتی داستان و بازی‌های رایانه‌ای و آموزش قرآن و آموزش ICDL برای کودکان، امانت نرم‌افزارهای کمک درسی دوره ابتدایی (از اول ابتدایی تا ششم)، از دیگر خدمات بخش سمعی بصری کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی به کودکان است.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کتابخانۀ تخصصی کودک مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی (ره) می‌توانید با شماره تماس 05137414621 و در خصوص خدمات بخش سمعی بصری کتابخانۀ مرکزی آستان قدس به کودکان با شماره تماس 05132242025 با کارشناسان مربوط تماس بگیرید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید