۱۴۰۰-۰۱-۱۱

خدمات گروه های خاص

کتابخانۀ آستان قدس رضوی برای پیشبرد اهداف خود، به عنوان کتابخانه‌ای برای همۀ آحاد جامعه، ارائۀ خدمات به گروه‌های خاصی را که امکان و یا فرصت مراجعه به کتابخانه‌های آستان قدس رضوی ندارند، از جمله معلولان، جانبازان، نابینایان، بازنشستگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه و حوزه، از طریق کتابخانۀ سیار و تلفنی و کتابخانۀ گویا فراهم کرده است.

مراکز فرهنگی و آموزشی نظیر حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدارس، مساجد، کانون‌ها و مراکز بهزیستی نیز می‌توانند بر اساس آیین‌نامۀ مربوط، تعداد قابل توجهی کتاب را به صورت امانت بلندمدت، از کتابخانۀ سیار آستان قدس رضوی، درخواست کنند و به اعضای خود امانت بدهند.
      در حال حاضر، کتابخانۀ سیار و تلفنی، مخزنی با بیش از ده‌هزار نسخه کتاب چاپی، برای استفادۀ مراجعان و اعضای خود دارد. اما این کتابخانه علاوه بر منابع موجود در مخزن خود، مجاز است منابع درخواستی اعضای خود را از کلیه کتابخانه‌های وابستۀ سازمان و حتی کتابخانۀ مرکزی به امانت بگیرد.
     افراد پس از عضویت می‌توانند اطلاعات کتابشناختی کتاب‌های مورد نیاز خود را از طریق نرم افزار کتابخانۀ آستان قدس رضوی، بازیابی کرده و با تلفن 05132236164 درخواست کنند و در صورت موجود بودن، در محل سکونت خود، تحویل بگیرند. شایان ذکر است، در صورتی که فردی شرایط استفاده از کتابخانۀ سیار را داشته باشد، فرم عضویت پس از سفارش اولین کتاب به صورت حضوری و همراه منابع درخواستی تحویل وی می‌شود.
      ساعات کار کتابخانۀ سیار و تلفنی همه روزه، به جز ایام تعطیل، از ساعت 7:15 تا 19 و محدودۀ خدمات رسانی آن فعلاً در محدودۀ شهر مقدس مشهد است.
      برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوۀ عضویت و شرایط و مقررات کتابخانۀ سیار و تلفنی می‌توانید آیین‌نامۀ این مرکز را مطالعه نمایید.
     همچنین، خدمات اطلاعاتی رایگان به نابینایان و کم بینایان از طریق کتابخانۀ گویای رضوی ارائه می‌شود. این کتابخانۀ تخصصی در کتابخانۀ آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره) قرار دارد و با گردآوری مجموعه‌ای کم نظیر شامل بیش از سیزده‌هزار عنوان کتاب صوتی در قالب‌های کاست، دی وی دی، وی سی دی، سی دی، ام پی تری و کتاب چاپ بریل در موضوعات کمک آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوعات و مجموعه‌ای از نرم افزارهای ویژۀ نابینایان به ارائۀ خدمات می‌پردازد.
     همچنین در این کتابخانه، امکان بهره‌مندی مستقیم از یکصدودوهزار جلد کتاب چاپی، پانزده‌هزار حلقه منبع دیداری- شنیداری کتابخانۀ آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) و منابع کتابخانۀ سیار و تلفنی آستان قدس رضوی و سایر کتابخانه‌ها و بخش‌های سازمان از طریق امانت بین کتابخانه‌ای و خدمات تحویل مدرک برای نابینایان و کم بینایان به صورت رایگان فراهم شده است.
      مهم‌ترین تسهیلات و خدمات این کتابخانه عبارتند از: عضویت رایگان، استفاده از تجهیزات در محل کتابخانه، تهیۀ کپی از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه بر روی سی.دی، دی.وی.دی یا هر نوع حافظۀ جانبی دیگر، خدمات تحویل مدرک و امانت منابع، استفاده از خدمات کتابخانۀ سیار و تحویل رایگان منابع درخواستی در مکان اعلام‌شده از سوی اعضای کتابخانه، ارسال منابع درخواستی اعضا به سراسر ایران از طریق پست، اهدا و مبادلۀ کتب صوتی برای کمک به مجموعه‌سازی و تکمیل منابع کتابخانه‌ها و مراکزی که به روشن‌دلان در سراسر ایران خدمات ارائه می‌دهند، مشاوره در تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا.
شایان ذکر است که فهرست منابع کتابخانۀ گویا در قالب نرم افزار اکسل و ورد بر روی پایگاه این کتابخانه به نشانی https://library.razavi.ir/gooya قرار گرفته است.
      ساعات کار کتابخانه گویای رضوی همه روزه، به جز ایام تعطیل، از ساعت 7:15 تا 19 است.
      برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس 05132713070 و یا ایمیل gooya.razavi.lib@gmail.com   با کارشناسان مربوط تماس بگیرید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید