۱۴۰۰-۰۱-۱۵

وقف و نذر فرهنگی: اسناد

یکی از مهم­ترین روش­‌های جذب و گردآوری اسناد مکتوب و غیرمکتوب در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، روش اهداست.

بر اساس سنت حسنۀ وقف و اهدا، همه‌ساله اشخاص حقوقی و حقیقی، اسناد مکتوب و غیرمکتوب خود را برای حفظ و نگهداری در گنجینۀ رضوی، به مدیریت اسناد و مطبوعات ارسال می­‌کنند. در حال حاضر بیش از 35 درصد از منابع ثبت شده در مخزن اسناد به این شیوه، جذب شده است.

      اسناد اهدایی را، کارشناسان بخش مخزن و ارزشیابی اسناد، با موجودی بایگانی تطبیق می‌دهند و در صورت نیاز، به عنوان نسخۀ بایگانی، به نام خود اهداکننده، ثبت و نسخه­‌های مکرر را به وی برمی‌گردانند. همچنین یک نسخه از اسناد اهدایی اسکن شده را به صورت فایل الکترونیکی، در اختیار واقفان و اهداکنندگان قرار می‌دهند. شایان ذکر است که اسناد اهدایی پس از ارزیابی، قیمت­‌گذاری می‌شود و گزارش آن نیز در گزارش سالاانه، به مدیر امور اسناد و مطبوعات داده‌می‌شود.

      برای هر کدام از اهداکنندگان محترم، فرم اهدایی منابع بر اساس مشخصات دقیق و تعریف شده، تکمیل  و اطلاعات در سامانۀ اهداکنندگان ضبط می‌­شود. در نهایت سپاس‌نامه‌ای به همراه رسیدِ دریافت اهدایی آنان، به آدرس پستی ایشان، ارسال می­‌شود.

      در صورتی‌که ارسال منابع اهدایی برای اهداکنندگان ممکن نباشد، منابع توسط کارشناسان این اداره در شهر مشهد به صورت حضوری دریافت می­‌شود. در شهرستان‌ها نیز برای ارسال در حد امکان، مساعدت می‌شود.

      آدرس پستی اداره اسناد برای منابع اهدایی:

      مشهد، حرم مطهر، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، اداره اسناد، صندوق پستی 177-91735

      تلفکس: 32281486-051

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید